• Original research article
  • April 1, 2015
  • Open access

SIGNS OF NONVERBAL BEHAVIOR RELAYED BY ICONIC TEXTS IN THEIR RELATIONS WITH THE VERBAL COMPONENT OF THE POLYCODE MEDIA TEXT. PART 1

Abstract

The author focuses on the polycode media texts, the iconic component of which acts as a translator of visually observable signs of nonverbal behavior. Unlike other texts the meaning of which is created by the synergy of its verbal and nonverbal components, the texts of the studied type have more semantic capacity and special pragmatic richness. In the first part of the article the general prerequisites of the research are revealed, the peculiarities of the mutual relations of verbal signs and signs of nonverbal behavior in conditions of oral and text-mediated written communication are compared, the terminology of the work is specified.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие для студентов иностр. факультетов. М.: Academia, 2003. 128 с.
  2. Вашунина И. В. Взаимодействие визуальных и вербальных составляющих при восприятии креолизованного текста. Н. Новгород: Изд-во НГПУ, 2007. 421 с.
  3. Воробьёва Е. В. К вопросу о взаимодействии вербальных и визуальных средств в креолизованном тексте // Известия Волгоградского гос. пед. ун-та. Серия «Филологические науки». Волгоград: Изд-во ВГПУ «Перемена», 2009. № 10 (44). С. 54-58.
  4. Ворошилова М. Б. Политический креолизованный текст: ключи к прочтению. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. 194 с.
  5. Горелов И. Н. Невербальные компоненты коммуникации. М.: Изд-во «Наука», 1980. 104 с.
  6. Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: язык тела и естественный язык. М.: Новое литературное обозрение, 2002. 592 с.
  7. Мардиева Л. А. Коды визуального поведения и ассоциированные с ними смыслы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 3 (33). Ч. 1. С. 126-130.
  8. Мардиева Л. А. Коды визуального поведения и прецедентные визуальные феномены в составе семиотически осложненных текстов средств массовой информации // Политическая лингвистика. 2014. № 2. С. 246-250.
  9. Михеев А. В. О некоторых типах взаимодействия изображения и текста // Типы коммуникации и содержательный аспект языка: сб. научн. тр. М.: АН СССР, Институт языкознания, 1987. С. 191-199.
  10. Мясников И. Ю. Характеристики малых текстов в газете и журнале с точки зрения структуры дискурса // Вестник Томского гос. ун-та. 2007. № 1. С. 106-119.
  11. Негрышев А. А. Прагматика новостного газетного заголовка: механизмы преобразования информации в системе заголовок - текст // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2006. № 1. С. 97-108.
  12. Сазонов В. В., Шошников К. Б. О соотношении вербальной и визуальной информации в прессе // Предмет семиотики: теоретические и практические проблемы взаимодействия средств массовой коммуникации: мат-лы научн. симпозиума «Семиотика средств массовых коммуникаций» (г. Москва, 20-23 нояб. 1974 г.). М.: Изд-во Моск. ун-та, 1975. С. 374-389.
  13. Bardin L. Le texte et l‘image // Communication et langages. 1975. № 26. Р. 98-112.
  14. Garcia M. Redesigning Print for the Web. Indianapolis: Hayden Books, 1997. 240 p.
  15. Garcia M. R., Stark P. Eyes on the News / edited by E. Miller. St. Petersburg - Florida: The Poynter Institute, 1991. 96 p.
  16. Moen D. Newspaper Layout & Design: A Team Approach. Ames. 3d ed. IA: Iowa State University Press, 1995. 238 p.

Author information

Lyailya Ag'dasovna Mardieva

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2015.

Keywords

  • поликодовые тексты
  • тексты СМИ
  • невербальное поведение
  • семантические связи
  • вербально-иконическая форма письма
  • polycode texts
  • media texts
  • nonverbal behavior
  • semantic links
  • verbal and iconic form of writing

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)