• Original research article
  • May 1, 2015
  • Open access

DISCURSIVE CHARACTERISTICS OF A UNIVERSITY WEBSITE: ON THE PROBLEM OF STRUCTURING THE CONTENT

Abstract

The article aims to investigate the principles of structuring the content of the websites of the universities of Germany and Great Britain in the light of the theory of linguistic design which integrates the scientific approaches of Internet-linguistics and discourse-analysis. The paper for the first time justifies the idea on the determinancy of the conception of the corporate educational Internet-resource by the national linguistic picture of the world in the interaction with the image PR-strategies of an educational institution.

References

  1. Атабекова А. А. Лингвистический дизайн Web-страниц: проблемы «коммуникативных неудач» // Коммуникация: теория и практика в различных социальных контекстах - «Коммуникация-2000» («Communication Across Differences»): мат-лы междунар. науч.-практ. конф. Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2002. Ч. 1. С. 148-153.
  2. Атабекова А. А. Лингвистический дизайн Web-страниц. Сопоставительный анализ языкового оформления англо- и русскоязычных Web-страниц. М.: Изд-во РУДН, 2003. 202 с.
  3. Галичкина Е. Н. Специфика компьютерного дискурса на английском и русском языках: автореф. дисс.. к. филол. н. Астрахань, 2001. 21 c.
  4. Горошко Е. И. Гипертекст 3.0: лингвистический анализ // Гипертекст как объект лингвистического исследования: мат-лы Всероссийской науч.-практ. конф. с междунар. участием (15 марта 2010 г.). Самара: ПГСГА, 2010. С. 14-18.
  5. Ильина У. Б. Особенности функционирования рекламных и PR-текстов в коммуникативном пространстве германского университета // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 2. Языкознание. 2011. № 1 (13). С. 172-177.
  6. Носовец С. Г. Гипертекстовые ссылки в Интернет-СМИ: опыт типологической характеристики // Вестник Челябинского государственного университета. Сер. Филология. Искусствоведение. 2011. Вып. 55. № 17. С. 127-131.
  7. Правкина С. Н., Григоренко И. Н. Гипертекст как проявление текста в интернете // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. 2. Филология и искусствоведение. 2009. № 4. С. 146-149.
  8. Распопина Е. Ю. Дифференциальные и жанровые особенности компьютерного интернет-дискурса // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2010. № 1. С. 126-133.

Author information

Ul'yana Anatol'evna Zharkova

Chelyabinsk State University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2015.

Keywords

  • лингвистический дизайн
  • интернет-лингвистика
  • гипертекст
  • гиперссылка
  • национальная картина мира
  • прагматика
  • linguistic design
  • Internet-linguistics
  • hypertext
  • hyperlink
  • national picture of the world
  • pragmatics

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)