• Original research article
  • May 1, 2015
  • Open access

THE SPECIFICITY OF STRUCTURING OF LEARNING MATERIAL ON THE THEME “CATEGORY OF GENDER OF NOUNS” IN THE COURSE “RUSSIAN LANGUAGE AND CULTURE OF SPEECH”

Abstract

The article presents one of the variants of structuring of theoretic learning material in the course “Russian Language and Culture of Speech” for students of nonlinguistic specialities on the theme “Category of Gender of Nouns”, which in some aspects is considered to be problematic as from the content and methodological points of view. The methodological reasoning of the corresponding material is given.

References

  1. Данцев А. А., Нефедова Н. В. Русский язык и культура речи для технических вузов. Ростов н/Д: Феникс, 2001. 320 с.
  2. Колесникова Н. И. О русском языке замолвим в вузе слово // Размышления о языке: межвуз. сб. науч. трудов. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2013. С. 11-115.
  3. Нагорняк А. А. Значение профессионально-речевой культуры преподавателя технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 4 (15). С. 93-94.
  4. Современный русский язык / под ред. Л. А. Новикова. СПб.: Изд-во Лань, 2001. 864 с.
  5. Фоменко Ю. В. Культура речи. Стилистика. Риторика. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2008. 182 с.

Author information

Tat'yana Leonidovna Mistyuk

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2015.

Keywords

  • учебный материал
  • структурирование
  • нормативный аспект культуры речи
  • морфологические нормы
  • имя существительное
  • категория рода имен существительных
  • одушевленность/неодушев-ленность
  • родовая пара
  • мужской, женский, средний род
  • склоняемые/несклоняемые существительные
  • learning material
  • structuring
  • normative aspect of Culture of Speech
  • morphological norms
  • noun
  • category of gender of nouns
  • animacy/inanimacy
  • gender pair
  • masculine, feminine, neuter gender
  • declinable/ indeclinable nouns

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)