• Original research article
  • May 1, 2015
  • Open access

PRINCIPLES OF FORMING INTERCULTURAL COMPETENCE IN THE PROCESS OF TEACHING FOREIGN STUDENTS-PHILOLOGISTS TO READ IN RUSSIAN

Abstract

The article examines the principles of forming intercultural competence with the foreign students-philologists in the process of teaching reading the Russian texts. The author characterizes eight principles identified on the basis of the analysis of the process of intercultural communication, process of reading and the regularities of the formation of the intercultural competence.

References

  1. Бердичевский А. Л., Гиниатуллин И. А., Лысакова И. П. и др. Методика межкультурного образования средствами русского языка как иностранного / под ред. А. Л. Бердичевского. М.: Русский язык. Курсы, 2011. 184 с.
  2. Галанова О. А. Диалогичность как ведущий принцип современной парадигмы образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 13 (141). С. 161-163.
  3. Герасимова И. Г. Формирование межкультурной компетенции студентов геологических специальностей в процессе обучения профессиональному общению на английском языке: дисс.. к. пед. н. СПб., 2010. 229 с.
  4. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: Каро, 2005. 352 с.
  5. Ибрагимова А. Н. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе интерпретации иностранного художественного текста: дисс.. к. пед. н. Казань, 2008. 202 с.
  6. Капитонова Т. И., Московкин Л. В. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки. СПб.: Златоуст, 2006. 272 с.
  7. Тырхеева Н. С. Формирование межкультурной компетенции при обучении иностранному языку на языковых курсах (на материале французского языка, начальный этап): дисс.. к. пед. н. СПб., 2005. 263 с.
  8. Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация в теории и практике преподавания иностранных языков в вузе: монография. Саранск, 2009. 164 с.
  9. Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация и лингвокультуроведение в теории и практике обучения иностранным языкам. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 1993. 124 с.
  10. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.

Author information

Urgamal Ravdanzhamts

Saint Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2015.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • принципы обучения
  • межкультурная компетенция
  • межкультурная коммуникация
  • обучение чтению
  • Russian as a foreign language
  • principles of teaching
  • intercultural competence
  • intercultural communication
  • teaching reading

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)