• Original research article
  • May 1, 2015
  • Open access

THE COMPOSITION OF ORAL FOLK TALES DURING WORLD WAR II AS AN INTEGRATED SYSTEM OF FRONTLINE REALITY REPRESENTATION

Abstract

The article considers the traditional and improvisational forms of the composition of an oral tale during World War II, and analyzes oral folk tales with different compositional structure: linear, inverse, mirror. The effective techniques and methods of the literary representation of reality are revealed. The conditionality of oral folk tale composition by the features of its content is shown.

References

  1. Баранов Н. Г. Рассказы десантника [Электронный ресурс] // Электронное периодическое издание «Открытый текст». URL: http://www.opentextnn.ru/museum/nn/aetnolog/vov/?id=3325 (дата обращения: 03.04.2014).
  2. Войны кровавые цветы: устные рассказы о Великой Отечественной войне / сост. А. В. Гончарова. М.: Современник, 1979. 286 с.
  3. И поет мне в землянке гармонь /сост. Б. П. Кирдан. М.: Просвещение, 1995. 288 с.
  4. Померанцева Э. В. Русская устная проза. М.: Просвещение, 1985. 272 с.
  5. Пропп В. Я. Фольклор и действительность. М.: Наука, 1976. 326 с.
  6. Чередникова М. П. Типология повествовательной структуры в меморатах о Великой Отечественной войне // Сказка и несказочная проза: межвузовский сборник научных трудов. М.: МПГУ, 1992. С. 90-109.

Author information

Lyubov' Aleksandrovna Tekleva

Khakass State University named after N. F. Katanov

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2015.

Keywords

  • композиция
  • структурообразующие элементы
  • мотивы-компоненты
  • рассказчик
  • народный герой
  • условность
  • достоверность отражения действительности
  • composition
  • structure-forming elements
  • motifs-components
  • narrator
  • folk hero
  • conventionality
  • authenticity of reality representation

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)