• Original research article
  • June 1, 2015
  • Open access

THE COMMUNICATIVE-ORIENTED TEACHING OF LINGUISTIC SUBJECTS TO STUDENTS-JOURNALISTS

Abstract

The article is devoted to the use of communicative methods of teaching while training journalists-bachelors. The problem of the formation of theoretic and practical skills, allowing the student to be more confident in the professional activity is discussed. Special attention is paid to the learning problematic situations, allowing examining the knowledge of students and forming their communicative skills.

References

  1. Баландина И. А., Лопанов А. А., Аношкин Н. К., Амарантов Д. Г., Сапегина Ф. З. Мониторинг качества знаний на кафедре нормальной, топографической и клинической анатомии Пермской государственной медицинской академии имени академика Е. А. Вагнера [Электронный ресурс] // Новые образовательные технологии в вузе: сборник материалов V Международной научно-практической конференции. Екатеринбург, 2008. С. 46-49. URL: http://book.uraic.ru/ project/conf/txt/003/notv2008_book_2.pdf (дата обращения: 8.02.2014).
  2. Бермус A. Г. Проблемы и перспективы реализации компетентностного подхода в образовании [Электронный ресурс] // Эйдос: интернет-журнал. 2005. 10 сентября. URL: http://www.eidos.ru/journal/2005/0910-12.htm (дата обращения: 8.02.2014).
  3. Вузовская методика преподавания лингвистических дисциплин: учеб. пособие / под ред. Ж. В. Ганиева. М.: Флинта: Наука, 2014. 352 с.
  4. Дорощук Е. С. Комплексный характер реформ высшего журналистского образования // Теория и методика современного журналистского образования: сб. научно-методических статей и материалов / под ред. Е. С. Дорощук. Казань, 2009. С. 13-22.
  5. Касенова Н. А., Аубакирова К. Ф. О роли коммуникации в процессе обучения русскому языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 4 (22). Ч. 2. C. 90-92.
  6. Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б., Неудахина Н. А. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов (часть 2) [Электронный ресурс]. URL: http://www2.asu.ru/cppkp/index.files/ucheb.files/ innov/Part2/ch2/glava_2_1.html (дата обращения: 10.02.2014).
  7. Рожнова Е. А., Симакова С. М. Ролевая игра как одна из форм интерактивного обучения иностранному языку в техническом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6 (36). Ч. 1. C. 152-155.
  8. Glossary on the Bologna Process: English - German - Russian [Электронный ресурс] // Beiträge zur Hochschulpolitik. 2006. № 7. 196 p. URL: http://www.hrk.de/fileadmin/redaktion/hrk/02-Dokumente/02-10-Publikationsdatenbank/Beitr-2006-07_Glossary_Bologna.pdf (дата обращения: 9.02.2014).

Author information

Oksana Gennad'evna Gun'ko

Branch of Kazan Federal University in Naberezhnye Chelny

Ol'ga Nikolaevna Goryacheva

Branch of Kazan Federal University in Naberezhnye Chelny

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2015.

Keywords

  • компетентностный подход
  • коммуникативные методы обучения
  • профессиональные коммуникативные навыки
  • речевая подготовка
  • русский язык
  • competency approach
  • communicative methods of teaching
  • professional communicative skills
  • speech training
  • the Russian language

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)