• Original research article
  • June 1, 2015
  • Open access

ADVERTISING AND JOURNALISTIC MEDIA TEXTS: COMMON AND SPECIFIC FEATURES

Abstract

In the article the attempt to compare advertising and journalistic texts integrated into mass media and united by the notion “media text” is made. The author evaluates their significance and value both for the audience and for mass media themselves basing on the current economic situation in advertising and media markets. During the analysis the structural and functional peculiarities of various media texts are compared and this allows speaking about their similarity at the level of structure and differences in terms of ethics.

References

  1. Алексеева Т. С. PR- и медиатексты в дискурсивной парадигме // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2013. Т. 7. № 2. С. 104-113.
  2. Березин В. М. О понятии ценности публицистического текста (к методологии анализа телевизионных программ) // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Литературоведение, журналистика. 2008. № 4. С. 48-54.
  3. Березин В. М. РАЗДЕЛ I. Сущностные характеристики массовой коммуникации. История и методология исследования МК [Электронный ресурс] // Березин В. М. Массовая коммуникация: сущность, каналы, действия. URL: http://evartist.narod.ru/text7/64.htm (дата обращения: 26.04.2015).
  4. Большая Советская Энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: http://bse.sci-lib.com/article074214.html (дата обращения: 04.03.2015).
  5. Вартанова Е. Л. Факторы модернизации российских СМИ и проблема социальной ответственности [Электронный ресурс]. URL: http://mediascope.ru/node/261 (дата обращения: 06.03.2015).
  6. Волкова И. И. СМК-портал: к вопросу о терминологии // Вопросы филологических наук. 2014. № 1. С. 13-14.
  7. Глаголева А. В. Интертекстуальность как средство формирования имиджа в заголовках медиатекстов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 6 (36). Ч. 2. С. 36-40.
  8. Казак М. Ю. Специфика современного медиатекста [Электронный ресурс]. URL: http://discourseanalysis.org/ada6/st42.shtml (дата обращения: 04.03.2015).
  9. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. М. ⎼ Жуковский: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2003. 464 с.
  10. О рекламе [Электронный ресурс]: Федеральный закон Российской Федерации № 38-ФЗ от 13.03.2006 г. URL: http://www.consultant.ru/popular/advert/26_2.html#p289 (дата обращения: 04.03.2015).
  11. О средствах массовой информации (о СМИ) [Электронный ресурс]: Федеральный закон Российской Федерации № 2124-1-ФЗ от 27.12.1991 г. URL: http://www.consultant.ru/popular/smi/42_1.html#p32 (дата обращения: 04.03.2015).
  12. Объем рекламного рынка России в 2000-2011 гг. [Электронный ресурс]. URL: http://www.akarussia.ru/node/2085 (дата обращения: 05.03.2015).
  13. Объем рекламы в средствах ее распространения в 2014 году [Электронный ресурс]. URL: http://www.akarussia.ru/knowledge/market_size/id5354 (дата обращения: 05.03.2015).
  14. Основы творческой деятельности журналиста [Электронный ресурс] // ред.-сост. С. Г. Корконосенко. СПб.: Знание; СПбИВЭСЭП, 2000. URL: http://evartist.narod.ru/text5/58.htm (дата обращения: 04.03.2015).
  15. Свободная энциклопедия «Викисловарь» [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wiktionary.org/wiki/medium (дата обращения: 04.03.2015).
  16. Словарь С. И. Ожегова: толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ozhegov.com/words/35557.shtml (дата обращения: 04.03.2015).

Author information

Evgenii Nikolaevich Yagodka

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2015.

Keywords

  • средства массовой информации
  • массовая коммуникация
  • журналистика
  • реклама
  • медиатекст
  • информационное сообщение
  • mass media
  • mass communication
  • journalism
  • advertising
  • media text
  • information message

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)