• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

THE MECHANISMS OF THE MANIPULATION OF THE MASS CONSCIOUSNESS ON THE PAGES OF THE COLLABORATIONIST NEWSPAPER “NOVOE SLOVO” OF 1941-1943S

Abstract

The article examines the mechanisms of the psychological influence on the population of the occupied territories of the USSR in the years of the Great Patriotic War. It is shown which way the collaborationist edition represented events and phenomena in the necessary aspect for the occupants. It is ascertained that the aim of the manipulation of the consciousness of the Soviet audience was to correct the readers’ outlook and to transform the system of values of the audience. It is stated that all mechanisms of influence are universal and are used in the military propaganda nowadays.

References

  1. Бехтерев В. М. Внушение и его роль в общественной жизни. СПб.: Издание К. Л. Риккера, 1908. 500 с.
  2. Гронская Н. А. Языковые механизмы манипулирования массовым политическим сознанием // Вестник Нижегородского государственного университета. Нижний Новгород, 2005. С. 220-231.
  3. Жид - вечный паразит и разрушитель // Новое слово. 1942. 18 марта.
  4. Зелинский С. А. Информационно-психологическое воздействие на массовое сознание. Средства массовой коммуникации, информации и пропаганды - как проводник манипулятивных методик воздействия на подсознание и моделирование поступков индивида и масс. СПб.: Скифия, 2008. 407 с.
  5. Изобилие Востока - в пользование всей Европы // Новое слово. 1941. 27 декабря.
  6. Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. М.: Алгоритм, 2005. 830 с.
  7. Кирсанов А. Надо быть гражданином! // Новое слово. 1941. 27 декабря.
  8. Кон И. Психология предрассудка (О социально-психологических корнях этических предубеждений) // Психология национальной нетерпимости / под ред. Ю. В. Чернявской. Минск: Харвест, 1998. 450 с.
  9. Крысько В. Г. Секреты психологической войны (цели, задачи, методы, формы, опыт). Минск, 1999. 450 с.
  10. Кто бросил перчатку? // Новое слово. 1941. 27 декабря.
  11. Новое слово. 1942. 20 мая.
  12. Новое слово. 1942. 30 мая.
  13. Новое слово. 1942. 17 июня.
  14. Новое слово. 1942. 20 июня.
  15. Пугачёв В. П., Соловьёв А. И. Введение в политологию: учебник для студентов вузов. М.: Аспект Пресс, 2002. 350 с.
  16. Старая песня на новый лад // Новое слово. 1943. 18 февраля.
  17. Чалдини Р. Психология влияния. СПб.: Питер, 2001. 237 с.

Author information

Elena Nikolaevna Nechai

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • Великая Отечественная война
  • пропаганда
  • коллаборационистская газета
  • манипулирование массовым сознанием читателей
  • Great Patriotic War
  • propaganda
  • collaborationist newspaper
  • manipulation of the mass consciousness of the readers

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)