• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

THE PECULIARITIES OF THE METAPHORIC MODELING OF THE KEY CONCEPTS IN THE PEDAGOGICAL DISCOURSE OF J.-J. ROUSSEAU AND J. LOCKE

Abstract

The article is devoted to the study of the metaphoric models, reflecting the significant differences while understanding the sphere of concepts “Education”, occurring when changing the sphere-target by the example of the pedagogical discourse of J. Locke and J.-J. Rousseau. In the result of the analysis it is proved that in the works-treatises of the pedagogues the significant variety is found out on the sphere-target, testifying to the profiling of different problems, to the peculiarities of the metaphoric perception of one and the same reality in different national communities.

References

  1. Будаев Э. В. Метафорическое моделирование постсоветской действительности в российском и британском политическом дискурсе: дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2006. 232 с.
  2. Будаев Э. В. Постсоветская действительность в метафорах российской и британской прессы. Нижний Тагил: Нижнетагильская гос. соц.-пед. академия, 2007. 160 с.
  3. Будаев Э. В. Сопоставительная политическая метафорология. Нижний Тагил: Нижнетагильская гос. соц.-пед. академия, 2011. 360 с.
  4. Будаев Э. В., Чудинов А. П. Дискуссия о метафорах в современной зарубежной педагогике [Электронный ресурс] // Педагогическое образование в России. 2007. № 1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/diskussiya-o-metaforah-v-sovremennoy-zarubezhnoy-pedagogike (дата обращения: 28.04.2014).
  5. Будаев Э. В., Чудинов А. П. Метафора в педагогическом дискурсе: современные зарубежные исследования // Политическая лингвистика. 2007. Вып. 21 (1). С. 69-75.
  6. Кабаченко Е. Г. Метафорическое моделирование базисных концептов педагогического дискурса: дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2007. 239 с.
  7. Каслова А. А. Метафорическое моделирование президентских выборов в России и США (2000 г.): дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2003. 208 с.
  8. Локк Дж. Мысли о воспитании (1691) [Электронный ресурс]. URL: http://jorigami.ru/PP_corner/Classics/Locke/ Locke_John_Thought_concerning_education.htm (дата обращения: 18.07.2014).
  9. Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или о воспитании [Электронный ресурс]. URL: http://www.etextlib.ru/Book/Details/50322 (дата обращения: 28.04.2014).
  10. Locke J. An Essay Concerning Human Understanding [Электронный ресурс]. URL: http://www.dca.fee.unicamp.br/ ~gudwin/ftp/ia005/humanund.pdf (дата обращения: 23.03.2015).
  11. Locke J. Some Thoughts Concerning Education [Электронный ресурс]. URL: http://www.thefederalistpapers.integratedmarket. netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/12/John-Locke-Thoughts-Concerning-Education.pdf (дата обращения: 24.03.2015).
  12. Rousseau J.-J. Émile ou de ľ Éducation [Электронный ресурс]. URL: http://classiques.uqac.ca/classiques/Rousseau_jj/ emile/emile_de_education_1_3.pdf (дата обращения: 28.04.2014).
  13. Rousseau J.-J. Émile ou de ľ Éducation [Электронный ресурс]. URL: http://classiques.uqac.ca/classiques/Rousseau_jj/ emile/emile_de_education_4.pdf (дата обращения: 28.04.2014).
  14. Rousseau J.-J. Émile ou de ľ Éducation [Электронный ресурс]. URL: http://classiques.uqac.ca/classiques/Rousseau_jj/ emile/emile_de_education_5.pdf (дата обращения: 28.04.2014).

Author information

Natal'ya Yur'evna Chainikova

Municipal Budget Educational Institution Secondary School №6, Kuvsha, Sverdlov Region

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • французский педагогический дискурс
  • английский педагогический дискурс
  • метафорическое моделирование
  • концептуальная метафора
  • концепт
  • дискурс Дж. Локка
  • дискурс Ж.-Ж. Руссо
  • идиостиль
  • концептосфера «Образование»
  • the French pedagogical discourse
  • the English pedagogical discourse
  • metaphoric modeling
  • conceptual metaphor
  • concept
  • the discourse of J. Locke
  • the discourse of J.-J. Rousseau
  • idiostyle
  • sphere of concepts “Education”

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)