• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

FRAME ANALYSIS OF SPEECH ACTS IN THE ENGLISH-LANGUAGE DISCOURSE OF VIDEO GAMES (BY THE MATERIAL OF THE VIDEO GAME DOTA 2)

Abstract

The article is devoted to the problem of mental space categorization within the framework of video games and its representation in the human language. The material of the research is the texts produced in the discourse of video games. The used method of frame analysis of the texts allows identifying and describing the cognitive formations which make a frame “Video game Dota 2”. Furthermore, during the conducted analysis the author structures the meaningful information recorded in the analyzed texts.

References

  1. Болдырев Н. Н. Концепт и значение слова // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / под ред. И. А. Стернина. Воронеж: Воронежский гос. ун-т, 2001. C. 25-36.
  2. Болдырев Н. Н. Концептуальное пространство когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 18-36.
  3. Галкин Д. В. Компьютерные игры как феномен современной культуры: опыт междисциплинарного исследования [Электронный ресурс] // Гуманитарная информатика. Томск, 2012. Вып. 4. URL: http://huminf.tsu.ru/e-jurnal/magazine/4/gal2.htm (дата обращения: 23.11.2014).
  4. Лексикон/Жаргон ДОТЫ (1, 2) [Электронный ресурс]. URL: http://dota2.ru/forum/threads/leksikon-zhargon-doty-1-2.948/ (дата обращения: 28.01.2015).
  5. Личный архив автора (Вдовиченко С. С.) [Электронный ресурс] // YASP: Another Stats Page. Match 1381681067. URL: http://yasp.co/matches/1381681067 (дата обращения: 07.04.2015).
  6. Личный архив автора (Вдовиченко С. С.) [Электронный ресурс] // YASP: Another Stats Page. Match 1381921915. URL: http://yasp.co/matches/1381921915 (дата обращения: 08.04.2015).
  7. Личный архив автора (Вдовиченко С. С.) [Электронный ресурс] // YASP: Another Stats Page. Match 1397790283. URL: http://yasp.co/matches/1397790283 (дата обращения: 14.04.2015).
  8. Минский М. Фреймы для представления знаний / пер. с англ. М.: Энергия, 1979. 152 с.
  9. Сокращения и сленг Dota 2 [Электронный ресурс]. URL: http://dota2.ru/guides/602/ (дата обращения: 13.02.2015).
  10. MOBA [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/MOBA (дата обращения: 15.03.2015).
  11. Squire K. Cultural Framing of Computer/Video Games [Электронный ресурс] // Game Studies. URL: http://gamestudies.org/0102/squire/ (дата обращения: 06.01.2015).
  12. Steam Community :: Guide :: Dota 2 :: Results for "glossary" :: Language: Russian [Электронный ресурс]. URL: http://steamcommunity.com/app/570/guides/?searchText=glossary&browsefilter=trend&browsesort=creationorder&requiredtags%5B%5D=Russian#scrollTop=160 (дата обращения: 13.02.2015).
  13. Varanini G. How Journey Changes Everything and Nothing [Электронный ресурс] // Gamespot. URL: http://www.gamespot.com/ articles/how-journey-changes-everything-and-nothing/1100-6366633 (дата обращения: 18.03.2015).

Author information

Sof'ya Sergeevna Vdovichenko

Far Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • фрейм
  • фреймовый анализ
  • дискурс
  • дискурс видеоигр
  • видеоигра
  • Dota 2
  • frame
  • frame analysis
  • discourse
  • discourse of video games
  • video game

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)