• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

LINGUODIDACTIC ASPECTS OF COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF ORTHOGRAPHIES OF THE RUSSIAN AND KABARDIAN LANGUAGES

Abstract

The article defines the similarities and differences of the orthographic systems of the Russian and Kabardian languages. The authors consider that the work on teaching pupils of a primary Kabardian School the Russian orthography must be based on the comparison of the Russian and Kabardian orthographies and the consideration of the interfering influence of the orthography of the native language on learning the orthography of the Russian language by primary pupils.

References

  1. Борукаев Т. М. Грамматика кабардино-черкесского языка. Нальчик, 1932. 132 с.
  2. Гвоздев А. Н. Об основах русского правописания. В защиту морфологического принципа русской орфографии. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. 64 с.
  3. Загаштоков А. Х. Сопоставительно-типологическое описание русского и кабардино-черкесского языков в учебных целях: для преподавателей высших и средне-специальных учебных заведений. Нальчик: Эльбрус, 2009. 192 с.
  4. Иванова В. Ф. Принципы русской орфографии. Л.: Изд-во ЛГУ, 1997. 230 с.
  5. Правила орфографии и пунктуации кабардино-черкесского языка (на кабард. яз.) / сост.: Х. Ш. Урусов, Л. Г. Захохов. Нальчик, 1963. 96 с.
  6. Рождественский Н. С. Свойства русского правописания как основа методики его преподавания. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. 304 с.

Author information

Zhanna Mukhamedovna Gedgafova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

Aisa Khusinovich Zagashtokov

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • лингводидактическое описание
  • орфография
  • русский язык
  • кабардино-черкесский язык
  • принципы орфографии
  • двуязычие
  • интерференция
  • linguodidactic description
  • orthography
  • Russian language
  • the Kabardian language
  • principles of orthography
  • bilingualism
  • interference

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)