• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

PLACE OF PERSUASIVE SPEECH IN THEORY OF ARGUMENTATION

Abstract

The article considers the features of persuasive speech as a form of public speech. For the purpose of determining the place of persuasive speech in the theory of argumentation the author analyzes its features and differences from argumentative speech. In this context, the peculiarities of persuasive speech, the effective use of emotional arguments, the methods of speech influence as well as persuasion techniques are described. In addition, special attention is paid to the moral component of public speeches.

References

  1. Леонтьев А. А. Психология общения: учеб. пособие. 5-е изд., стер. М.: Смысл; Академия, 2008. 368 с.
  2. Москвин А. А. Аргументативная риторика: теоретический курс для филологов. Изд. 2-е, перераб. и доп. Ростов н/Д: Феникс, 2008. 637 с.
  3. Панасюк А. Ю. Как убеждать в своей правоте: Современные психотехнологии убеждающего воздействия. М.: Дело, 2002. 312 с.
  4. Стернин И. А. Основы речевого воздействия: учеб. издание. Воронеж: Истоки, 2012. 178 с.
  5. Шейнов В. П. Психологическое влияние. Минск: Харвест, 2013. 800 с.

Author information

Baira Valerievna Buvaeva

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • убеждающая речь
  • убеждение
  • аргументация
  • аргументы
  • аргументирующая речь
  • воздействие
  • эмоциональные аргументы
  • техники убеждения
  • публичное выступление
  • эффективность речи
  • persuasive speech
  • persuasion
  • argumentation
  • arguments
  • argumentative speech
  • influence
  • emotional arguments
  • methods of persuasion
  • public speech
  • speech efficiency

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)