• Original research article
  • September 1, 2015
  • Open access

NATIONAL LEGENDS AND UZBEK EPIC POEMS

Abstract

The introduction of literary reasons and expressing culture in the oral creations was the cause of not only increasing the poetic meaning and national features, but also the diversity of style in a poem structure. There appeared some changes in the genre structure and system of legends. Features of absorbing legends into the literary structure, reproducing them and creating a poem of one subject, clarification of psychological thoughts and strengthening the philosophical meaning are studied in this article.

References

  1. Асотирлар ва ривоятлар. Тошкент: Ёш гвардия, 1990. 126 б.
  2. Бегимқулов Д. Шеьриятимиз юлдузи. Китобда: А. Орипов. Танланган асарлар. Биринчи жилд. Тошкент: Ғ. Ғулом номидаги Адабиёт ва саньат нашриёти, 2000. 432 б.
  3. Воҳидов Э. Муҳаббатнома. Икки жилдлик. Биринчи жилд. Т.: Ғ. Ғулом номидаги Адабиёт ва саньат нашриёти, 1987. 384 б.
  4. Мирмуҳсин Танланган асарлар. 3 томлик. Т.: Ғ. Ғулом номидаги Адабиёт ва саньат нашриёти, 1973. 1-том. Шеьрлар, достонлар. 372 б.
  5. Орипов А. Танланган асарлар. Тўрт жилдлик. 1-жилд. Тошкент: Ғ. Ғулом номидаги Адабиёт ва саньат нашриёти, 2000. 432 б.
  6. Числов М. Время зрелости - пора поэмы. М.: Советский писатель, 1986. 396 с.
  7. Ҳасанов Ш. ХХ асрнинг иккинчи ярми ўзбек достонлари поэтикаси: докторлик диссертацияси. Тошкент, 2004. 284 б.

Author information

Dilrabo Khabibovna Kuvvatova

Bukhara State University, Uzbekistan

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2015.

Keywords

  • лирические поэмы
  • лиро-эпические поэмы
  • предмет легенды
  • композиционная функция
  • психологический стилистический приём
  • неподражаемый героизм
  • обобщённые особенности
  • метафорическое мышление
  • lyric poems
  • lyric-epic poems
  • legend subject
  • compositional function
  • psychological stylistic device
  • inimitable heroism
  • the amalgamated features
  • a metaphorical thinking

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)