• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

PRAGMATIC PARAMETERS OF SEMANTIC LABILITY OF THE ENGLISH BUSINESS-ERGONYMS

Abstract

By the example of the business-ergonyms the article examines the problems of secondary nomination associated with the potential lability of word semantics and realization of this ability under the influence of the certain pragmatic conditions. The author introduces the conception “semantic lability” which is interpreted as a pragmatically conditioned semantic instability of a proper name manifesting itself in the transonymization of a name within the proper name category.

References

  1. Апресян Ю. Д. Языковая картина мира и системная лексикография. М.: Языки славянских культур, 2006. 910 с.
  2. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание / пер. с англ., отв. ред. М. А. Кронгауз; вступ. ст. Е. В. Падучевой. М.: Русские словари, 1996. 412 с.
  3. Гражданский кодекс Российской Федерации [Электронный ресурс]: часть 4, раздел VII, глава 76, статья 1473 «Фирменное наименование». URL: http://kzrf.ru/gkrf_head_76.html (дата обращения: 21.09.2015).
  4. Заботкина В. И. Новая лексика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1989. 126 с.
  5. Кибрик А. Е. Константы и переменные языка. СПб.: Алетейя, 2003. 720 с.
  6. Конышева М. В. Иноязычные и псевдоиноязычные эргонимы в русском языке // Высшая школа. Уфа: Инфинити, 2015. Т. 2. № 11. С. 4-6.
  7. Конышева М. В. Семантическая лабильность бизнес эргонимов в английском языке // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии: сб. ст. по материалам XLIХ международной науч.-практ. конф. Новосибирск: СибАК, 2015. № 6 (49). C. 37-42.
  8. Рахилина Е. В. Когнитивный анализ предметных имен: от сочетаемости к семантике: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1999. 27 с.
  9. Рахилина Е. В. Когнитивный анализ предметных имен: семантика и сочетаемость. М.: Русские словари, 2008. 416 с.
  10. Шатуновский И. Б. Семантика предложения и нереферентные слова. М.: Языки русской культуры, 1996. 404 с.
  11. Fair [Электронный ресурс] // Merriam-Webster OnLine Dictionary. URL: http://www.merriam-webster.com/dictionary/fair (дата обращения: 18.07.2015).
  12. Faif Adjective [Электронный ресурс] // Oxford Advanced Learner's Dictionary (8th) edition. URL: http://www.oxfordlear nersdictionaries.com/definition/english/fair_1?q=fair (дата обращения: 18.07.2015).
  13. List of Company Name Etymologies [Электронный ресурс]. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_company_name_ etymologies (дата обращения: 10.07.2015).
  14. The Corpus of Contemporary American English (COCA) [Электронный ресурс]: 450 million words, 1990-present. URL: http://corpus.byu.edu/coca/ (дата обращения: 26.06.2015).
  15. Yule G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 1996. 135 p.
  16. 100 Greek & Roman Allusions [Электронный ресурс]. URL: http://sianaddy.weebly.com/ (дата обращения: 10.07.2015).

Author information

Marina Vladimirovna Konysheva

Moscow City Teacher Training University Plekhanov Russian Economic University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • бизнес-эргонимы
  • семантическая лабильность
  • трансонимизация
  • прагматические установки
  • словообразовательный потенциал
  • business-ergonyms
  • semantic lability
  • transonymization
  • pragmatic orientations
  • word-formative potential

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)