• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

A SIMPLE SENTENCE AS A MAIN EDUCATIONAL-COMMUNICATIVE UNIT OF TEACHING THE NATIVE (OSSETIAN) LANGUAGE AT A PRIMARY SCHOOL

Abstract

The article considers the issues of theory and practice of the work on a simple sentence as the main unit of learning a native language at the primary stage of teaching the native (Ossetian) language. The author substantiates the position that a practical acquisition of the native language may be exercised only if pupils learn to build sentences correctly and to express their thoughts fluently.

References

  1. Бабайцева В. В. Предложение как многоаспектная единица синтаксиса // Русский язык в школе. 1982. № 3. С. 78-82.
  2. Богоявленский Д. Н. Языковая форма и содержание понятия при усвоении грамматики // Русский язык в школе. 1972. № 1. С. 12-18.
  3. Виноградов В. В. Избранные труды. История русского литературного языка. М.: Наука, 1978. С. 254-280.
  4. Гвоздев А. Н. Вопросы изучения детской речи. СПб.: ДЕТСТВО - ПРЕСС, 2007. 472 с.
  5. Граник Г. Г. Усвоение учащимися синтаксических понятий «сказуемое» и «подлежащее» // О путях повышения эффективности обучения русскому языку в средней школе. М., 1970. С. 48-65.
  6. Гуыриаты М. Методика изучения осетинского языка в начальной школе. Орджоникидзе: Ир, 1978. 148 с.
  7. Дзампаева Л. Г. Методика преподавания осетинского языка в начальных классах. Владикавказ: СЕМ, 2014. 273 с.
  8. Жуйков С. Ф. Психология усвоения грамматики в начальных классах. М.: Просвещение, 1964. 184 с.
  9. Зарубина Н. Д. Методика обучения связной речи. М.: Русский язык, 1977. 48 с.
  10. Калоева Р. В. Абетæ. Владикавказ: Ир, 2009. 132 с.
  11. Львов М. Р. Речь младших школьников и пути ее развития. М.: Просвещение, 1975. 176 с.
  12. Орлова А. М. О психологии использования учащимися грамматического вопроса // Вопросы психологии усвоения грамматики и орфографии. М.: АПН РСФСР, 1959. С. 16-65.
  13. Распопов И. П. Несколько замечаний о так называемой семантической структуре предложения // Вопросы языкознания. М., 1981. № 4. С. 201-218.
  14. Рождественский Н. С. О языке и речи в начальном обучении // Начальная школа. 1992. № 9-10. С. 9-13.

Author information

Fatima Akhpolatovna Mairamukaeva

North Ossetian State University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • простое предложение
  • коммуникативная единица общения
  • лингвометодические исследования
  • усвоение предложений
  • приемы синтаксического анализа
  • начальный этап школьного обучения
  • методика обучения осетинскому языку
  • simple sentence
  • a communicative unit of the intercourse
  • linguomethodical studies
  • acquisition of sentences
  • techniques of syntactic analysis
  • a primary stage of school teaching
  • methodology of the Ossetian language teaching

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)