• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

SPECIFICS OF CONCEPTUAL SPHERE OF CONTINUING EDUCATION IN SPACE OF UNIVERSITY DISCOURSE

Abstract

Continuing education is one of the global challenges of the XXI century. The article for the first time studies the specifics of the conceptual sphere of continuing education in the space of the English-speaking University discourse from the perspective of the linguo-cultural analysis. Basing on the studying of normative documents and materials of Internet sites of several European inter-university organizations of continuing education, the author emphasizes the most important concepts and considers the features of internationalization and translation of terminological vocabulary, being a part of the conceptual and terminological system of continuing education.

References

  1. Дарамилова З. Г. Концепт, концептосфера как базовые понятия когнитивной лингвистики [Электронный ресурс]. URL: http://pglu.ru/upload/iblock/777/uch_2008_ii_00031.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  2. Игнатович Е. В. Англоязычные термины со значением непрерывного образования: современный контекст [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2013. Вып. 1. URL: http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=1950 (дата обращения: 21.08.2015).
  3. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.
  4. Мирошникова О. Х. Глобальное межуниверситетское сотрудничество как фактор становления парадигмы непрерывного образования [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2014. Вып. 1 (5). URL: http://lll21. petrsu.ru/journal/article.php?id=2264 (дата обращения: 21.08.2015).
  5. Мирошникова О. Х. Межкультурная коммуникация в образовательном пространстве современного университета и специфика исследований университетского дискурса [Электронный ресурс] // Национальная идентичность сквозь призму диалога культур: мат-лы II Междунар. конгресса. ЮФУ (Ростов-на-Дону, 25-27 сент. 2014). URL: http://conf.esp-centr.sfedu.ru/doklady-ponencias/item/miroshnikova (дата обращения: 21.08.2015).
  6. Соколова Е. И. Анализ терминологического ряда «коуч», «ментор», «тьютор», «фасилитатор», «эдвайзер» в контексте непрерывного образования [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2013. Вып. 4. URL: http://lll21. petrsu.ru/journal/article.php?id=2171 (дата обращения: 21.08.2015).
  7. COMMIT: Committing to the Social Dimension in Universities [Электронный ресурс]. URL: http://commit.eucen.eu/ sites/commit.eucen.eu/files/2013-4441_PR_COMMIT_pub.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  8. COMPASS LLL: National Reports [Электронный ресурс]. URL: http://compass.eucen.eu/sites/compass.eucen.eu/files/ National%20Reports.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  9. European Universities’ Charter on Lifelong Learning [Электронный ресурс] // European University Association. Brussels, 2008. URL: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/actionlines/documents/EUA_LLL_Charter.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  10. FILLEX Work Package 1 [Электронный ресурс]: National Policies for the Implementation of Lifelong Learning. URL: http://shared.khleuven.be/content/bijlagen/FLLLEX_WP1_National_policies_for_implementation_of_LLL.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  11. Magna Charta Universitatum [Электронный ресурс] // Bologna. 1988. 18 September. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/english (дата обращения: 21.08.2015).
  12. USBM: University Strategies and Business Models for Lifelong Learning in Higher Education [Электронный ресурс]: Final Report. Public Part. URL: http://eacea.ec.europa.eu/LLp/project_reports/documents/erasmus/multilateral_actions_2008/ emhe/eras_emhe_142914.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  13. Дарамилова З. Г. Концепт, концептосфера как базовые понятия когнитивной лингвистики [Электронный ресурс]. URL: http://pglu.ru/upload/iblock/777/uch_2008_ii_00031.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  14. Игнатович Е. В. Англоязычные термины со значением непрерывного образования: современный контекст [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2013. Вып. 1. URL: http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=1950 (дата обращения: 21.08.2015).
  15. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.
  16. Мирошникова О. Х. Глобальное межуниверситетское сотрудничество как фактор становления парадигмы непрерывного образования [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2014. Вып. 1 (5). URL: http://lll21. petrsu.ru/journal/article.php?id=2264 (дата обращения: 21.08.2015).
  17. Мирошникова О. Х. Межкультурная коммуникация в образовательном пространстве современного университета и специфика исследований университетского дискурса [Электронный ресурс] // Национальная идентичность сквозь призму диалога культур: мат-лы II Междунар. конгресса. ЮФУ (Ростов-на-Дону, 25-27 сент. 2014). URL: http://conf.esp-centr.sfedu.ru/doklady-ponencias/item/miroshnikova (дата обращения: 21.08.2015).
  18. Соколова Е. И. Анализ терминологического ряда «коуч», «ментор», «тьютор», «фасилитатор», «эдвайзер» в контексте непрерывного образования [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2013. Вып. 4. URL: http://lll21. petrsu.ru/journal/article.php?id=2171 (дата обращения: 21.08.2015).
  19. COMMIT: Committing to the Social Dimension in Universities [Электронный ресурс]. URL: http://commit.eucen.eu/ sites/commit.eucen.eu/files/2013-4441_PR_COMMIT_pub.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  20. COMPASS LLL: National Reports [Электронный ресурс]. URL: http://compass.eucen.eu/sites/compass.eucen.eu/files/ National%20Reports.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  21. European Universities’ Charter on Lifelong Learning [Электронный ресурс] // European University Association. Brussels, 2008. URL: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/actionlines/documents/EUA_LLL_Charter.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  22. FILLEX Work Package 1 [Электронный ресурс]: National Policies for the Implementation of Lifelong Learning. URL: http://shared.khleuven.be/content/bijlagen/FLLLEX_WP1_National_policies_for_implementation_of_LLL.pdf (дата обращения: 21.08.2015).
  23. Magna Charta Universitatum [Электронный ресурс] // Bologna. 1988. 18 September. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/english (дата обращения: 21.08.2015).
  24. USBM: University Strategies and Business Models for Lifelong Learning in Higher Education [Электронный ресурс]: Final Report. Public Part. URL: http://eacea.ec.europa.eu/LLp/project_reports/documents/erasmus/multilateral_actions_2008/ emhe/eras_emhe_142914.pdf (дата обращения: 21.08.2015).

Author information

Ol'ga Khrist'evna Miroshnikova

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • университетский дискурс
  • концептосфера непрерывного образования
  • лингвокультурный анализ
  • междисциплинарный подход
  • интернациональная образовательная терминология
  • university discourse
  • conceptual sphere of continuing education
  • linguo-cultural analysis
  • interdisciplinary approach
  • international educational terminology

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)