• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

SPEECH CULTURE IN THE MIRROR OF FINAL COMPOSITION

Abstract

In the article the results of the final composition introduced from the academic year 2014/2015 to assess the level of speech culture of school-leavers are analyzed. The comparative analysis of the marks of compositions given by regional experts on the one hand, and on the other hand - by university experts is carried out. By the specific examples the main problem areas reflected in these works are characterized.

References

  1. Критерии оценивания итогового сочинения организациями, реализующими образовательные программы среднего общего образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.fipi.ru/sites/default/files/file/itog_soch/kriterii_ sochinenie_schools.pdf (дата обращения: 26.05.2015).
  2. Методические рекомендации для экспертов, участвующих в проверке итогового сочинения (изложения) [Электронный ресурс] / Федеральная служба по надзору в образовании и науке. М., 2014. 75 с. URL: http://fipi.ru/ sites/default/files/file/itog_soch/metod_rekomendacii_experts.pdf (дата обращения: 26.05.2015).
  3. Рекомендуемые критерии оценивания итогового сочинения организациями, реализующими образовательные программы высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.fipi.ru/sites/default/files/file/rekom_ kriterii_dlya_vuzov.pdf (дата обращения: 26.05.2015).

Author information

Marina Anatol'evna Bondarenko

Academy of Labor and Social Relations, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • филологическое образование
  • русский язык и литература
  • речевая культура
  • итоговое сочинение
  • критерии оценки
  • типичные речевые и грамматические ошибки
  • philological education
  • the Russian language and literature
  • speech culture
  • final composition
  • evaluation criteria
  • typical speech and grammatical errors

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)