• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

LITERARY TEXT AS A MATERIAL FOR THE STUDY OF INTONATION ORGANIZATION OF EVERYDAY SPEECH: NEW POSSIBILITIES

Abstract

The article deals with the issue of the use of audio versions of the work of art (audiobook) as a sound material for the study of intonation peculiarities of everyday speech. The author describes the requirements and limitations of the selection of the works of art for future research conditioned by the structural difference between the literary text and the spontaneous speech. Special attention is drawn to the text production, the characteristics of its participants, the genre of the used text.

References

  1. Ахутина Т. В. Модель порождения речи Леонтьева - Рябовой: 1967-2005 // Вопросы психолингвистики. 2007. № 6. С. 13-27.
  2. Бутакова Л. О. Интерпретация художественного текста: поэтика «с человеческим лицом», «усредненным» сознанием или поэтика без «лица» и «сознания» // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1. С. 57-64.
  3. Романов Д. А. Психолингвистическое обоснование эмоциональной идентификации // Вопросы языкознания. 2005. № 1. С. 98-107.
  4. Шахнарович А. М. Мышление, коммуникация, речевая деятельность: Онтогенез языкового значения // Вопросы психолингвистики. 2006. № 2. С. 25-32.
  5. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста / пер. с англ. и итал. С. Д. Серебряного. СПб.: Симпозиум, 2007. 502 с.

Author information

Yuliya Aleksandrovna Nenasheva

Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • интонационная организация речи
  • художественное произведение
  • спонтанная речь
  • «открытый» / «закрытый» текст
  • языковые единицы
  • intonation organization of speech
  • piece of art
  • spontaneous speech
  • “open” / “closed” text
  • linguistic units

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)