• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

DIGITAL TECHNOLOGIES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Abstract

The article examines the possibilities to use modern digital developments in foreign language teaching at a higher school. The mentioned technologies allow raising students’ motivation for teaching, stimulating the development of the autonomous learning skills, reducing the anxiety level. The authors analyze the problems and prospects for the use of educational technologies based on the digital and mobile applications.

References

  1. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. М., 2003. 112 с.
  2. Подопригорова Л. А. Использование Интернета в обучении иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2003. № 5. С. 25-31.
  3. Порожняк Н. Ф. Информационно-коммуникационные технологии в процессе обучения английскому языку в неязыковых вузах // Молодой ученый. 2014. № 9. С. 559-561.
  4. Шакирова Д. М. Формирование критического мышления учащихся и студентов: модель и технология // Образовательные технологии и общество. 2006. № 4. С. 284-292.
  5. Шамне Н. Л., Шовгенин А. Н. и др. Использование компьютерных технологий в процессе обучения иностранным языкам // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 6: Университетское образование. 2008. № 11. С. 49-53.
  6. Beauvois M. H. Computer-Assisted Classroom Discussion in the Foreign Language Classroom: Conversation In Slow Motion // Foreign Language Annals. 1992. № 25 (5). P. 455-463.
  7. Bradley T., Lomicka L. A Case Study of Learner Interaction in Technology-Enhanced Language Learning Environments // Journal of Educational Computing Research. 2000. № 22 (3). P. 347-368.
  8. Chun D. M., Plass J. L. Networked Multimedia Environments for Second Language Acquisition. In M. Warschauer, & R. Kern, (Eds.), Network-based language teaching: Concepts and practice. N. Y.: Cambridge University Press, 2000. P. 151-170.
  9. Grabe W., Kaplan R. B. Theory and Practice of Writing: an Applied Linguistic Perspective. N. Y.: Longman, 1996. 504 p.
  10. Kelm O. R. The Use of Synchronous Computer Networks in Second Language Instruction: A Preliminary Report // Foreign Language Annals. 1992. № 25 (5). P. 441-453.
  11. Prensky M. Digital Game-Based Learning. N. Y.: McGraw-Hill, 2001. 442 p.
  12. Starbuck W. H., Webster J. When is Play Productive? // Accounting, Management, and Information Technology. 1991. № 1 (1). P. 71-80.
  13. Ulitsky H. Language Learner Strategies with Technology // Journal of Educational Computing Research. 2000. № 22 (3). P. 285-322.
  14. Ward J. Blog Assisted Language Learning (BALL): Push Button Publishing for Pupils // TEFL Web Journal. 2004. № 3 (1). P. 1-16.

Author information

Inna Vladimirovna Pevneva

Ibrahim Cecen University, Agri, Turkey

Ol'ga Nikolaevna Gavrishina

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • компьютерные технологии
  • инновационное обучение
  • иностранный язык
  • подкасты
  • медийное мышление
  • коммуникация
  • информационные технологии
  • computer technologies
  • innovative teaching
  • foreign language
  • podcasts
  • media thinking
  • communication
  • information technologies

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)