• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

ON THE NATURE OF METAPHORICAL IMAGES OF THE PHRASEOLOGICAL UNITS OF THE GERMAN AND RUSSIAN YOUTH SLANG

Abstract

The article is devoted to the comparative analysis of the phraseological units of the German and Russian youth slang the internal image of which is based on metaphor. The researcher identifies the metaphorical images, discovers the linguocultural peculiarities of their usage and functioning in the structure of the phraseological units of the German and Russian youth slang and describes the basic types of motivation of the phraseological units. The analysis justifies the close relation of metaphors to the world-view of a linguocultural community.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Алогичность метафорических полей // Русский язык сегодня: сборник научных статей / отв. ред. Л. П. Крысин. М.: Азбуковник, 2003. С. 22-41.
  2. Словарь молодежного сленга [Электронный ресурс]. URL: http://slovo.yaxy.ru/14.html (дата обращения: 06.10.2015).
  3. Jugendsprache [Электронный ресурс]. URL: http://www.sprachnudel.de (дата обращения: 06.10.2015).
  4. Neuland E. Jugendsprache. Tübingen: Narr Francke Attempo Verlag, 2008. 210 S.
  5. Nordmann N. Jugendkultur, Subkultur und Szene - Adoleszenz in einer pluralistisch-medialen Welt [Электронный ресурс]. URL: http://nilsnordmann.de/blog/?p=272 (дата обращения: 06.10.2015).
  6. Rohrer T. To Plow the Sea: Metaphors for Regional Peace in Latin America // Metaphors and Symbolic Activity. 1991. P. 163-181.

Author information

Valentina Evgen'evna Shcherbina

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • метафора
  • метафорический образ
  • тип мотивируемости
  • фразеологическая единица
  • молодежный сленг
  • лингвокультурные особенности
  • metaphor
  • metaphorical image
  • type of motivation
  • phraseological unit
  • youth slang
  • linguocultural specifics

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)