• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

THE INTENTIONAL APPROACH TO THE CLASSIFICATION OF BUSINESS LETTERS IN THE RUSSIAN LANGUAGE

Abstract

The article deals with the business correspondence as the practice of linguistic expression of communicative purposes and intentions in the Russian language and of ensuring the business interaction. The author grounds the possibility of the use of the intentional approach to the classification of business letters, and in this connection suggests the qualification of intentions. The varieties of intentions are identified depending on the orientation on the object of written communication, namely on different situation of the participants of correspondence, the situation of the real and potential interaction.

References

  1. Кирсанова М. В., Анодина Н. Н., Аксенов Ю. М. Деловая переписка: учеб. пособие. М.: ИНФРА-М, 2006. 136 с.
  2. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969. 214 с.
  3. Лосев А. Ф. Аристотель и поздняя классика. История античной эстетики: в 8-ми т. М.: Искусство, 1975. Т. IV. 672 с.
  4. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. История психологии. М.: РГГУ, 1994. 448 с.
  5. Психолингвистика / под ред. Т. Н. Ушаковой. М.: ПЕР СЭ, 2006. 416 с.
  6. Серль Дж. Природа Интенциональных состояний // Философия, логика, язык / сост. и предисл. В. В. Петрова; общ. ред. Д. П. Горского и В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1987. С. 96-126.

Author information

Ol'ga Nikolaevna El'-Amari

Higher Institute of Languages, Tunis

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • деловая переписка
  • письменная коммуникация
  • коммуникативная интенция
  • интенциональность
  • адресант
  • адресат
  • business correspondence
  • written communication
  • communicative intention
  • intentionality
  • addresser
  • addressee

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)