• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

INTERACTION OF FORM AND CONTENT IN ADVERTISING AND LITERARY DISCOURSES

Abstract

The article analyzes the dynamics of the relationship between a form and content in language and speech. The author for the first time reveals the evocative function of discourse as generating the contamination of meanings, which in turn derives from the properties of asymmetry of a form and content of the linguistic sign as the foundation of the creative function of language. The use of the diffusion factor of the expression plan and the content plan is the basis of the creation of influencing, attractant, poetic - advertising and literary - evocative discourses. The author presents the intermediate conclusion in the study of semantics and pragmatics of discourse.

References

  1. Беданокова З. К. Авторские новообразования в публицистических текстах Е. Евтушенко: автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов-на-Дону, 1996. 25 с.
  2. Беданокова З. К. Графическая игра в современной российской рекламе с позиций прагматики // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2009. № 3. С. 64-69.
  3. Беданокова З. К. Лексические и графические заимствования как стилеобразующие элементы в рекламном тексте // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2009. № 4. С. 85-90.
  4. Беданокова З. К. Рекламный текст как отражение активных процессов в лексической системе русского языка // Вестник Адыгейского государственного университета. 2006. № 1. С. 192-194.
  5. Беданокова З. К. Словообразовательная игра: к вопросу о функционально-стилевом статусе рекламы // Научная мысль Кавказа. 2010. № 3 (63). С. 177-183.
  6. Беданокова З. К., Кумук С. Х. Стихотворно-ритмические особенности рекламы как результат языковой игры // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2011. № 2. С. 72-78.
  7. Беданокова С. К., Беданокова З. К. Тип речи как стилеобразующий фактор в прозе Ф. Мориака // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2014. № 2 (140). С. 28-35.
  8. Бюлер К. Теория языка. М.: Прогресс, 2000. 528 с.
  9. Гак В. Г. Языковые преобразования. М.: Языки русской культуры, 1998. 768 с.
  10. Гак В. Г., Ганшина К. А. Новый французско-русский словарь. М.: Русский язык, 1993. 1194 с.
  11. Ганеев Б. Т. Противоречия в языке и речи: дисс. … д. филол. н. Уфа, 2005. 689 с.
  12. Григорьев В. П. Велимир Хлебников в четырехмерном пространстве языка: Избранные работы. 1958-2000-е годы. М.: Языки славянских культур, 2006. 816 с.
  13. Демьянков В. З. Крупные группировки функций [Электронный ресурс] // В. З. Демьянков. Функционализм в зарубежной лингвистике конца ХХ века. URL: http://www.infolex.ru/Func09.htm#16 (дата обращения: 21.03.2015).
  14. Ивин А. А., Никифоров А. Л. Словарь по логике [Электронный ресурс]. М.: ВЛАДОС, 1997. 384 с. URL: http://yanko. lib.ru/books/dictionary/slovar-po-logike.htm# (дата обращения: 21.03.2015).
  15. Карцевский С. Об асимметричном дуализме лингвистического знака // Звегинцев В. А. История языкознания XIX и XX веков в очерках и извлечениях. М.: Просвещение, 1965. Ч. II. С. 85-90.
  16. Киклевич А. К. Динамическая лингвистика: между кодом и дискурсом. Харьков: Гуманитарный центр, 2014. 444 с.
  17. Кромптон А. Мастерская рекламного текста. М.: Довгань, 1998. 243 с.
  18. Кэрролл Л. Алиса в Стране чудес. Алиса в Зазеркалье. М.: Наука, 1990. 359 с.
  19. Лаврова Н. А. Контаминация как словотворческая модель: структура, семантика, стилистика, прагматика (на материале современного английского языка): дисс. … д. филол. н. М., 2013. 520 с.
  20. Лингвистический энциклопедический словарь (ЛЭС). М.: Советская энциклопедия, 1990. 683 с.
  21. Лурия A. Р. Язык и сознание. М.: МГУ, 1998. 336 с.
  22. Монич Ю. В. На стыке ритуала и языка: комплексная мотивация в семантической эволюции // Язык и культура. Факты и ценности. К 70-летию Ю. С. Степанова: сб. статей. М., 2001. С. 191-206.
  23. Общее языкознание (формы существования, функции, история языка). М.: Наука, 1970. 604 с.
  24. Платонов А. Чевенгур [Электронный ресурс]. URL: http://www.litres.ru/andrey-platonov/chevengur/ (дата обращения:15.03.2015).
  25. Толковый словарь русского языка с включением сведений о происхождении слов / отв. ред. Н. Ю. Шведова. М.: Азбуковник, 2008. 1175 с.
  26. Трахтенберг А. Д. Дискурсивный анализ массовой коммуникации и парадоксы левого сознания [Электронный ресурс] // Полис. 2006. № 4. URL: http://old.politstudies.ru/fulltext/2006/4/5.htm (дата обращения: 30.10.2015). С. 44-52.
  27. Хармс Д. Новая Анатомия. - СПб.: Азбука, 2000. 416 с.
  28. Шмелёв Д. Н. Проблемы семантического анализа лексики. Изд-е 2-е. М.: URSS, 2006. 280 с.
  29. Шпербер Д., Уилсон Д. Релевантность // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1988. Вып. 23: Когнитивные аспекты языка. С. 153-212.
  30. Якобсон Р. Лингвистика и поэтика // Структурализм «за» и «против». М.: Прогресс, 1975. С. 193-230.
  31. Banister J. Addictionary. Brave New Words. N. Y.: Abrams Image, 2008. 162 p.

Author information

Zuleikhan Kimovna Bedanokova

Adyghe State University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • контаминация смыслов
  • аттрактивность дискурса
  • эвокативная функция дискурса
  • языковая асимметрия
  • поэтика дискурса
  • языковая игра
  • креативность языка
  • семантика и прагматика дискурса
  • contamination of meanings
  • attractiveness of discourse
  • evocative function of discourse
  • language asymmetry
  • poetics of discourse
  • language game
  • language creativity
  • semantics and pragmatics of discourse

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)