• Original research article
  • January 1, 2016
  • Open access

THE CONVENTIONALITY AS THE COMMON ARTISTIC DEVICE OF MODERNISM AND AVANT-GARDE DRAMATIC ART

Abstract

One of the indicators of the aesthetic continuity of modernism and avant-garde is the poetics of conventionality. The comparative analysis of the artistic system of Velimir Khlebnikov’s dramaturgic works (“Mrs. Lenin”, “The World Backwards”, “Marquise Dezes”) with the “new drama” of modernists, in particular, with the plays by Maurice Maeterlinck (“The Blind”, “The Unknown Guest” and others) allows including the dramatic creativity of the representatives of modernism and avant-garde into the common paradigm of the so-called “conventional drama”.

References

  1. Батюшков Ф. В походе против драмы (По поводу «Заложников жизни» Ф. Сологуба) // Современный мир. 1912. № 12. С. 234-247.
  2. Блок А. А. Письма А. Блока А. Белому // Блок А. Собрание сочинений: в 8-ми т. М. - Л.: Государственное издательство художественной литературы, 1960-1963. Т. 8. С. 50-59.
  3. Гирин Ю. Картина мира эпохи авангарда. Авангард как системная целостность. М.: ИМЛИ РАН, 2013. 399 с.
  4. Голль И. Сверхдрама // Как всегда - об авангарде: Антология французского театрального авангарда / сост., вступ. ст., пер. с франц. и коммент. С. Исаева. М.: ГИТИС, 1992. С. 37-40.
  5. Григорьева В. П., Парнис А. Е. Примечания // Как всегда - об авангарде: Антология французского театрального авангарда / сост., вступ. ст., пер. с франц. и коммент. С. Исаева. М.: ГИТИС, 1992. С. 653-714.
  6. Евреинов Н. Н. Театр как таковой. (Обоснование театральности в смысле положительного начала сценического искусства и жизни). СПб.,1912. 120 с.
  7. Иванов Вяч. Вс. Заумь и театр абсурда у Хлебникова и обэриутов в свете современной лингвистической теории // Мир Велимира Хлебникова: Статьи. Исследования (1911-1998). М.: Языки русской культуры, 2000. С. 263-278.
  8. Кьеркегор С. Дневник обольстителя / пер. с датского П. Ганзена. М.: Эксмо-Пресс, 1999. 352 с.
  9. Метерлинк М. Непрошеная гостья // Метерлинк М. Драмы. Стихотворения. Песни. Самара: Издательский дом «Агни», 2000. С. 121-138.
  10. Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры. М.: Искусство, 1991. 588 с.
  11. Сологуб Ф. Театр одной воли // «Театр». Книга о новом театре: сб. ст. СПб.: Шиповник, 1908. С. 177-198.
  12. Страшкова О. К. «Новая драма» как артефакт Серебряного века. Ставрополь: Изд-во СГУ, 2006. 575 с.
  13. Хлебников В. Госпожа Ленин // Хлебников В. Творения. М.: Советский писатель, 1986. С. 414-416.
  14. Хлебников В. Мирсконца // Хлебников В. Творения. М.: Советский писатель, 1986. С. 420-423.
  15. Хлебников В. Свояси // Хлебников В. Творения. М.: Советский писатель, 1986. С. 36-38.

Author information

Ol'ga Konstantinovna Strashkova

North Caucasian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2016.

Keywords

  • модернизм
  • символизм
  • авангард
  • условность
  • «новая драма»
  • поэтика сдвига
  • марионеточность
  • modernism
  • symbolism
  • avant-garde
  • conventionality
  • “new drama”
  • poetics of the shift
  • puppet state

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)