• Original research article
  • January 1, 2016
  • Open access

THE OPPOSITION OF THE CONCEPTS NEW EUROPE - OLD EUROPE IN THE MASS MEDIA DISCOURSE OF THE USA

Abstract

The article is devoted to the research of the image of Europe in the mass-media discourse of the USA at the beginning of the XXI century. The image of Europe is considered as the conceptual system, presented in the form of the binary opposition NEW EUROPE - OLD EUROPE. The author reveals the notion of the binary opposition principle, which underlies the principle of reflection of the world in human consciousness. The main content of the article is the analysis and comparison of the concepts and NEW EUROPE and OLD EUROPE.

References

  1. Волхонский Б. Перерождение «новой» Европы [Электронный ресурс]. URL: http://www.intelros.ru/pdf/Rus_journal_ 11_08/8.pdf (дата обращения: 15.08.2015).
  2. Малинович Ю. М. Функционально-семантические категории бинарной оппозиции (лингвофилософский очерк) // Текстовая реализация функционально-семантических категорий и полей. Ростов-на-Дону: ИПО ПИ ЮФУ, 2011. С. 50-69.
  3. Попова З. Д. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток - Запад, 2007. 314 c.
  4. Цивьян Т. В. Модель мира и её лингвистические основы. Изд-е 3-е, испр. М.: КомКнига, 2006. 280 с.

Author information

Natal'ya Vladimirovna Pinchukova

Amur State University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2016.

Keywords

  • картина мира
  • образ
  • концепт
  • бинарная оппозиция
  • когнитивные признаки концепта
  • world view
  • image
  • concept
  • binary opposition
  • cognitive features of the concept

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)