• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

ON THE PROBLEM OF CHILDREN’S SPEECH STUDIES IN RUSSIA AND GERMANY

Abstract

The article analyses the history of studying children’s speech - speech of the pre-school children and junior schoolchildren - in Russia and Germany. The author describes different approaches and modern trends to study this phenomenon. The paper emphasizes the necessity to study children’s speech as a special linguistic phenomenon, to identify the specifics of the elements and categories of children’s speech.

References

  1. Амзаракова И. П. Языковой мир немецкого ребенка младшего школьного возраста: дисс. … д. филол. н. М., 2005. 495 с.
  2. Богородицкий В. А. Лекции по общему языкознанию. Казань, 1915. 255 с.
  3. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1999. 352 с.
  4. Гвоздев А. Н. Вопросы изучения детской речи. СПб.: Детство-Пресс, 2007. 471 с.
  5. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2000. 248 с.
  6. Петренко Д. И. Лингвистический витализм К. И. Чуковского / под ред. К. Э. Штайн. Ставрополь: Изд-во СГУб, 2011. 482 с.
  7. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка. Тверь: Римис, 2008. 448 с.
  8. Сахарный JI. B. Тексты-примитивы и закономерности их порождения // Человеческий фактор в языке. Язык и порождение речи / отв. ред. Е. Р. Кубрякова. М.: Наука, 1991. С. 221-237.
  9. Харченко В. К., Озерова Е. Т. Сложные слова в детской речи. Белгород: Изд-во Белгородского гос. ун-та, 1999. 159 с.
  10. Цейтлин С. Н. Направления и аспекты изучения детской речи // Детская речь как предмет лингвистического исследования. СПб.: Наука, 2004. С. 119-122.
  11. Чуковский К. И. От двух до пяти: книга для родителей. М.: Педагогика, 1990. 384 с.
  12. Якобсон Р. О. Лингвистика в ее отношении к другим наукам // Якобсон Р. О. Избранные работы. М.: Прогресс, 1985. С. 369-420.
  13. Hanning Ch. Zur Syntax der gesprochenen und geschriebenen Sprache bei Kindern in der Grundschule. Regensburg: Scriptor Verlag, 1974. 277 S.
  14. Kegel G. Sprache und Sprechen des Kindes. Opladen: Westdeutscher Verlag, 1987. 195 S.
  15. Klann-Delius G. Spracherwerb. Stuttgart - Weimar: Metzler, 2008. 216 S.
  16. Leopold W. Bibliography of Child Language. Evanston, Illinois, 1952. 297 р.
  17. Rickheit G. Zur Entwicklung der Syntax im Grundschulalter. Düsseldorf: Pädagogischer Verlag Schwan, 1974. 291 S.
  18. Shahar S. Kindheit im Mittelalter. Hamburg: Reinbeck, 1993. 390 S.
  19. Steinsträter Ch. Zur kindlichen Sprechandlungsfähigkeit. Frankfurt-am- Main: Peter Lang Verlag, 1990. 231 S.
  20. Wagner K. R. Die Sprechsprache des Kindes. Düsseldorf: Schwann, 1974. 395 S.
  21. Wagner K. R. Modelle der Sprachanalyse und ihr diagnostischer Wert zur Bestimmung von schichtspezifischem Sprachgebrauch. Braunschweig: Vieweg, 1971. 172 S.
  22. Wortschatz-Erwerb. Herausgegeben von Klaus R. Wagner. Bern - Frankfurt-am-Main: Lang, 1987. 341 S.

Author information

Galina Aleksandrovna Lebedenko

Pyatigorsk State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • детская речь
  • периодизация
  • овладение речью
  • метод детских языковых биографий
  • социолингвистический подход
  • психолингвистический подход
  • children’s speech
  • periodization
  • acquiring speech
  • method of children’s linguistic biographies
  • sociolinguistic approach
  • psycholinguistic approach

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)