• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

PROPER NAMES OF BUSINESS-OBJECTS: THE DENOMINATIONS OF SHOPS OF CHILDREN’S GOODS IN VORONEZH

Abstract

The article sets the goal to examine the tendencies of naming as a process of denomination development for the company, its product or service. The study of this phenomenon is conducted by the example of shops’ denominations of children’s goods in Voronezh. The analysis shows that the denominations of shops of children’s goods meet the principal criteria of naming: to correspond to the brand idea, to reflect the uniqueness of a trading institution, to possess the norms of language and to use the means of language expressiveness, - and also meet the laws of communication and nomination, thus the originality of the proper names of business-objects is maintained, conditioned by the denoting sphere of nomination.

References

  1. Гостева О. В. Семантика и прагматика названий цветочных магазинов г. Воронежа // Инновационные процессы в лингводидактике: сб. науч. тр. Воронеж: Воронежский государственный технический университет, 2012. Вып. 10. С. 34-41.
  2. Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный: в 2-х т. М.: Русский язык, 2000. Т. 1. А-О. 1213 с.; Т. 2. П-Я. 1084 с.
  3. Лапинская И. П., Денисова М. А. Нейминг в Воронеже. Взгляд лингвиста // Актуальные проблемы профессионального образования: цели, задачи и перспективы развития: материалы VII Всерос. науч.-практ. конф. / Б. Г. Преображенский, Е. С. Подвальный; ВФ РАГС при Президенте РФ. Воронеж: Научная книга, 2009. Ч. 2. С. 144-148.
  4. Лапинская И. П., Денисова М. А. Нейминг в Воронеже как отражение динамического состояния языка (по данным анкетирования) // Инновационные процессы в лингводидактике: сб. науч. тр. Воронеж: Воронежский государственный технический университет, 2014. Вып. 12. С. 14-23.
  5. Лапинская И. П., Денисова, М. А., Буковшина Т. И. Нейминг в динамике синхронии языка // Инновационные процессы в лингводидактике: сб. науч. тр. Воронеж: Воронежский государственный технический университет, 2010. Вып. 8. С. 60-71.
  6. Лапинская И. П., Денисова, М. А., Буковшина Т. И. Становление семантики коммерческих номинаций (по материалам нейминга в Воронеже) // Инновационные процессы в лингводидактике: сб. науч. тр. Воронеж: Воронежский государственный технический университет, 2011. Вып. 9. С. 9-17.
  7. Сорокина Д. А. Имена собственные бизнес-объектов: складывание подсистемы названий свадебных салонов // Инновационные процессы в лингводидактике: сб. науч. тр. Воронеж: Воронежский государственный технический университет, 2015. Вып. 13. C. 34-41.

Author information

Mariya Alekseevna Manukovskaya

Voronezh State Technical University

Irina Petrovna Lapinskaya

Voronezh State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • коммуникативная цепь
  • компонент номинативной триады
  • имя собственное магазина
  • многозначность
  • неологизм
  • сфера общения
  • стиль
  • communicative chain
  • the component of nominative triad
  • proper name of a shop
  • polysemy
  • neologism
  • the sphere of communication
  • style

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)