• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

LINGUODIDACTIC ASPECTS OF TEACHING READING AT VARIOUS STAGES OF LEARNING THE RUSSIAN LANGUAGE AS A FOREIGN ONE

Abstract

The article considers the place and role of linguistic knowledge in teaching reading in a non-native language. The paper reveals the content of linguodidactic work while teaching this type of speech activity at various stages of learning the Russian language as a foreign one. The conditions are noted necessary for the transition from the awareness of language phenomena to the understanding of the content of the reading text.

References

  1. Костомаров В. Г., Митрофанова О. Д. Методическое руководство для преподавания русского языка иностранцам. М.: Русский язык, 1988. 159 с.
  2. Леонтьев А. А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному. М.: МГУ, 1970. 88 с.
  3. Образовательная программа по русскому языку как иностранному. Предвузовское обучение. Элементарный уровень. Базовый уровень. Первый сертификационный уровень. М.: Изд-во РУДН, 2001. 137 с.
  4. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991. 230 с.
  5. Петрова Л. Г., Калугина Т. В. Обучение чтению и пониманию смысла текста иностранных студентов медицинского профиля на занятиях по русскому языку: этап довузовской подготовки // Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова, 2010. Т. 16. С. 30-34.

Author information

Elena Aleksandrovna Beretskaya

Kuban State Technological University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • изучение русского языка как иностранного
  • лингводидактика
  • чтение
  • чтение как вид речевой деятельности
  • речевые умения
  • языковые навыки
  • learning the Russian language as a foreign one
  • linguodidactics
  • reading
  • reading as a type of speech activity
  • speech skills
  • language skills

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)