• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

THE ROLE OF PHRASEOLOGICAL UNITS IN CREATING THE MAIN CHARACTER’S IMAGE (BY THE MATERIAL OF THE NOVEL BY NICK HORNBY “ABOUT A BOY”)

Abstract

The article discovers the role of phraseological units in creating the image of a main character of a literary work by the modern English writer Nick Hornby “About a Boy”. Phraseological units, holding a special place in the language system, are the essential means to implement the true conception of a literary genre author. Actualizing the usual and occasional meanings in the context, phraseological units allow understanding the depth and many-sidedness of the artistic images created by the writers.

References

  1. Кунин А. В. Курс фразеологии современного английского языка: учебник для институтов и факультетов иностранных языков. Изд-е 2-е, перераб. М.: Высшая школа, Дубна; Изд. Центр «Феникс», 1996. 384 с.
  2. Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Языки русской культуры, 1996. 288 с.
  3. Хорнби Н. Мой мальчик / пер. с англ. К. Чумаковой. М.: Иностранка, 2004. 335 с.
  4. Шадрин Н. Л. Перевод фразеологических единиц и сопоставительная стилистика / под ред. Ю. М. Скребнева. Саратов: Изд-во Саратовского ун-та, 1991. 218 с.
  5. Шанский Н. М. Фразеология современного русского языка. СПб.: Специальная Литература, 1996. 192 с.
  6. Hornby N. About a Boy. London: Penguin Books, 2000. 278 p.

Author information

Elena Aleksandrovna Lineva

Moscow State Regional Institute of Humanities

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • образ героя
  • фразеологические единицы
  • актуализация значения
  • окказиональное значение
  • эмоционально-оценочная семантика
  • image of a hero
  • phraseological units
  • actualization of meaning
  • occasional meaning
  • emotional and evaluative semantics

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)