• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

TOPONYMS AS THE RESOURCE FOR THE FORMATION OF CROSS-CULTURAL COMPETENCE OF PUPILS AT THE LESSONS OF THE ENGLISH LANGUAGE

Abstract

The article examines the issue of the formation of cross-cultural competence of the learners of English at the stage of basic general education by the material of the British toponyms. The linguo-didactic potential of toponyms is shown. The description of an educational project, assuming the independent work of pupils with toponyms, is given.

References

  1. Антрушина Г. Б., Афанасьева О. В., Морозова Н. Н. Лексикология английского языка: учеб. пособие для вузов. 3-е изд., стер. М.: Дрофа, 2001. 288 с.
  2. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: Аркти; Глосса, 2000. 165 с.
  3. Мурзаев Э. М. География в названиях. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Наука, 1982. 176 с.
  4. Никонов В. А. Введение в топонимику. М.: Наука, 1965. 177 с.
  5. Примерные программы по учебным предметам. Иностранный язык. 5-9 классы. 2-е изд. М.: Просвещение, 2010. 144 с.
  6. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 238 с.
  7. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 2005. 239 с.

Author information

Viktoriya Anatol'evna Goncharova

Moscow City Teacher Training University

Kseniya Anatol'evna Petrochenko

Moscow City Teacher Training University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • топоним
  • страноведческая компетенция
  • социокультурная компетенция
  • учебный проект
  • самостоятельная работа
  • toponym
  • cross-cultural competence
  • socio-cultural competence
  • educational project
  • independent work

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)