• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCES IN THE BUSINESS CONTEXT AMONG THE STUDENTS OF AN INSTITUTE OF HIGHER EDUCATION: THE EXPERIENCE OF PREPARATION TO GET AN INTERNATIONAL QUALIFICATION

Abstract

The article examines the problem of the formation of foreign language communicative competences in the business context among the students of an institute of higher education. The experience of teaching students to written and oral business communication in the framework of preparation to get an international qualification of the London Chamber of Commerce and Industry “English for Business and Commerce” in the franchising centre of Volgograd State University is described.

References

  1. Бергельсон М. Б. Коммуникативные методы в управлении, или менеджмент как искусство коммуникации // Вестник Российской коммуникативной ассоциации. Ростов-на-Дону, 2004. Вып. 2. C. 6-26.
  2. Биби С. А. Обучение ценностям через содержание предмета «Коммуникативные исследования» // Сибирь. Философия. Образование: науч.-публ. альманах. Новокузнецк, 2000. Вып. 4. С. 77-96.
  3. Григорьева Е. Г., Дудина И. А. Speaking Test Preparation Kit. Upper Intermediate. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2011. 148 с.
  4. Матьяш О. И. Что такое коммуникация и нужно ли нам коммуникативное образование // Сибирь. Философия. Образование: науч.-публ. альманах. Новокузнецк, 2002. Вып. 6. С. 36-47.
  5. Матьяш О. И., Биби С. А. Коммуникативное образование в России: история и современность // Сибирь. Философия. Образование: науч.-публ. альманах. Новокузнецк, 2003. Вып. 7. С. 60-76.
  6. Мещерякова Е. В. Психология управления. Минск: Вышейшая школа, 2005. 237 c.
  7. Татур Ю. Г. Компетентностный подход в описании результатов и проектировании стандартов высшего профессионального образования // Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы: тр. методол. семинара. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. С. 3-19.
  8. Bloom M. R., Lafleur B. Turning Skills into Profit: Economic Benefits of Workplace Education Programs. Research Report 1247-99-RR. N. Y.: The Conference Board, 1999. 15 p.
  9. Chen C. C., Chiu P.-S., Huang Y.-M. The Learning Style-Based Adaptive Learning System Architecture // International Journal of Online Pedagogy and Course Design. 2015. Vol. 5/2. P. 1-10.
  10. Guidance Document for English for Business Optional Tests. Listening. Speaking. 2006. Coventry: International Education Development plc., 2006. 76 p.
  11. Hanh T. N. Social Interaction and Competence Development: Learning the Structural Organization of a Communicative Practice // Learning, Culture and Social Interaction. 2012. Vol. 1/2. P. 127-142.
  12. Sharples A. How to Pass English for Business. First Level. 3rd edn. Huntington: Astron Ltd., 2001. 216 p.

Author information

Irina Anatol'evna Dudina

Volgograd State University

Elena Gennadievna Grigor'eva

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • компетентностный подход
  • компетентность
  • иноязычные коммуникативные компетенции
  • теория компетентности социального взаимодействия
  • организационная коммуникация
  • обратная связь
  • competence approach
  • competency
  • foreign language competences
  • the theory of competence of social interaction
  • organizational communication
  • feedback

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)