• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

THE WORK WITH LINGUOCULTUROLOGICAL AND ARTISTIC CONCEPTS AT THE LITERATURE LESSON AS A MEANS FOR SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF A PERSONALITY

Abstract

The article discusses the educational potential of working with the artistic concepts at the literature lessons in the senior classes of a profiled school by the example of the concept “truth”. The practice of educational activity shows that applying to the artistic concepts promotes the development of the schoolchildren’s morals, introduces them to the eternal values, cultivates the feeling of national identity, patriotism.

References

  1. Бердяев Н. А. Истина и откровение. СПб.: Изд-во Русского Христианского гуманитарного института, 1996. 383 с.
  2. Булгаков М. А. Белая гвардия. Мастер и Маргарита. Минск: Юнацтва, 1988. 670 с.
  3. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4-х т. М.: Рус. яз.; Медиа, 2007. Т. 2. 779 с.
  4. Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный: в 2-х т. М.: Рус. яз., 2000. Т. 1. 1209 с.
  5. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учебное пособие. Минск: ТетраСистемс, 2004. 256 с.
  6. Платонов А. П. Государственный житель. Минск: Мастац. лiт., 1990. 602 с.
  7. Тургенев И. С. Собрание сочинений: в 28-ми т. М. - Л.: Наука, 1967. Т. 13. 736 с.

Author information

Tamara Aleksandrovna Nesnova

Saint Petersburg Academy of Post-Graduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • концепт
  • лингвоконцептологический подход
  • концептный анализ
  • истина
  • смысл жизни
  • concept
  • linguoculturological approach
  • concept analysis
  • truth
  • purpose of life

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)