• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

NEW MASS MEDIA AS A SYMBOL OF TRANSFORMATION OF MEDIA-LANDSCAPE OF INFORMATION SOCIETY

Abstract

The article examines the impact of new media on the transformation of communication processes in contemporary information society. Giving various interpretations of the term “convergent mass media”, the authors reveal the main characteristics of this phenomenon which have conditioned new tendencies in the development of contemporary journalism. Attention is paid to the change of the role of a journalist on the whole, conditioned by the introduction of computer telecommunication technologies into the information production.

References

  1. Баранова Е. А. Конвергентная журналистика. М.: Юрайт, 2015. 268 с.
  2. Вартанова Е. Л. Медиаэкономика зарубежных стран [Электронный ресурс]. М.: Аспект Пресс, 2003. 335 c. URL: http://evartist.narod.ru/text11/49.htm (дата обращения: 11.12.2015).
  3. Дзялошинский И. М. Современное медиапространство России. М.: Аспект Пресс, 2015. 309 с.
  4. Интернет и интерактивные электронные медиа: исследования: сборник Лаборатории медиакультуры, коммуникации, конвергенции цифровых технологий / под ред. И. И. Засурский. М.: МГУ, 2007. 262 c.
  5. Интернет-СМИ. Теория и практика / под ред. М. Лукина. М.: Аспект Пресс, 2010. 347 с.
  6. Калмыков А. А. Информационное общество // Экономико-математический энциклопедический словарь / под ред. В. И. Данилов-Данильян. М.: ИНФРА-М, 2003. C. 180-182.
  7. Калмыков А. А. Медиалогия Интернета. М.: Ленанд, 2015. 271 c.
  8. Маклюэн М. Понимание медиа. М.: Кучково поле, 2014. 464 с.
  9. Маркетинг в социальных медиа. Интернет-маркетинговые коммуникации: учебное пособие / под ред. Л. А. Данченок. СПб.: Питер, 2013. 66 с.
  10. Уланова М. А. Интернет-журналистика. Практическое руководство. М.: Аспект Пресс, 2014. 237 c.
  11. Average Monthly Social Media User Engagement in Selected Global Regions as of June 2015 (in hours) [Электронный ресурс] // The Statistics Portal. URL: http://www.statista.com/statistics/454799/social-media-hours-region/ (дата обращения: 11.12.2015).
  12. Castells M. The Information Age: Economy, Society and Culture. Maiden - Massachusetts - USA - Oxford - UK, 1996. Vol. 1. The Rise of Network Society. Blackwell Publishers. 624 p.
  13. Hausman A. 16 Differences Between Traditional Media and Social Networking [Электронный ресурс] // Hausman Marketing Letter. URL: https://www.hausmanmarketingletter.com/16-differences-between-social-media-and-traditional-media/ (дата обращения: 10.12.2015).
  14. Kaul V. Changing Paradigms of Media Landscape in the Digital Age [Электронный ресурс]. URL: http://www.omicsgroup. org/journals/changing-paradigms-of-media-landscape-in-the-digital-age-2165-7912.1000110.php?aid=4210 (дата обращения: 11.12.2015).
  15. Mobile Phone Internet User Penetration Worldwide from 2014 to 2019 [Электронный ресурс] // The Statistics Portal. URL: http://www.statista.com/statistics/284202/mobile-phone-internet-user-penetration-worldwide/ (дата обращения: 11.12.2015).

Author information

Alevtina Aleksandrovna Kolosova

Peoples’ Friendship University of Russia

Anna Aleksandrovna Shnaider

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • новые медиа
  • конвергентная журналистика
  • социальные медиа
  • информационное общество
  • интернет-СМИ
  • new media
  • convergent journalism
  • social media
  • information society
  • Internet mass media

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)