• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

PECULIARITIES OF THE REALIZATION OF SPEECH STRATEGIES AND TACTICS IN THE SOCIAL NETWORKS OF PERSON-ORIENTED COMMUNICATION

Abstract

The article is devoted to the issue of the realization of speech strategies and tactics in social networks of person-oriented communication. The paper is prepared on the basis of practical material, selected from the following social networks: Facebook, VKontakte and Odnoklassniki. The work presents the author’s classification of such speech strategies as: axiological strategy, linguo-creative strategy, emotional-expressive strategy, correctional-expert and separative.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Ценностно-смысловая природа языкового знания // Языковая личность: проблемы когниции и коммуникации: сб. науч. тр. Волгоград, 2001. С. 3-11.
  2. Боковец Е. Пользователь социальной сети «Вконтакте» [Электронный ресурс]. URL: https://vk.com/id22773486 (дата обращения: 29.12.2015).
  3. Варданян Т. Пользователь социальной сети «Вконтакте» [Электронный ресурс]. URL: https://vk.com/tatevik4954 (дата обращения: 27.12.2015).
  4. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Издательство ЛКИ, 2003. 288 с.
  5. Либеранская Л. Пользователь социальной сети «Одноклассники» [Электронный ресурс]. URL: http://www.ok.ru/profile/111379226320/pphotos/813617563856 (дата обращения: 27.12.2015).
  6. Лытаева Е. Пользователь социальной сети «Вконтакте» [Электронный ресурс]. URL: https://vk.com/goptsar (дата обращения: 29.12.2015).
  7. Никонов А. Пользователь социальной сети «Facebook» [Электронный ресурс]. URL: https://www.facebook.com/ people/Andrey-Nikonov/100003421269034 (дата обращения: 27.12.2015).

Author information

Elena Sergeevna Shilova

Rostov State University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • социальные сети
  • речевые стратегии
  • речевые тактики
  • личностно ориентированное общение
  • интернет-коммуниканты
  • интернет-коммуникация
  • social networks
  • speech strategies
  • speech tactics
  • person-oriented communication
  • Internet communicants
  • Internet communication

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)