• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

A MODERN EDUCATIONAL COMPLEX IN THE RUSSIAN LANGUAGE: THE REFLECTION OF A BALANCED APPROACH WHEN TEACHING AN INTENSIVE SHORT-TERM COURSE

Abstract

The article deals with the issues related to an intensive methodology of teaching Russian to foreigners at the initial stage. The authors highlight the importance of the principle of unity and interdependence of the communicative and system-linguistic aspects of training, when the formation of speech habits is supplemented with the purposeful familiarization with the language material - phonetic-intonational, grammatical one.

References

  1. Бердичевский А. Л. К теории современного учебника // Русский язык за рубежом. 2012. № 5. С. 20-26.
  2. Горянский В. Д., Захарова А. И. Взаимообусловленность системно-языкового и коммуникативного аспектов учебного пособия // Изучение русского языка как иностранного в современных условиях. Ростов-на-Дону, 2006. С. 35-44.
  3. Горянский В. Д., Захарова А. И., Шпрауль Х. А по-русски будет так…: учебное пособие по русскому языку для учащихся из Германии (нулевой стартовый уровень). Ростов-на-Дону, 2001. 88 с.
  4. Горянский В. Д., Савченкова И. Н., Шпрауль Х. Русско-немецкий словарный справочник к учебному пособию «А по-русски будет так…» (нулевой стартовый уровень). Ростов-на-Дону, 2003. 44 с.
  5. Латышева А. Н. Коммуникативный тупик (о стратегии обучения на начальном этапе) // Эксполингва-2007. М., 2008. С. 99-106.
  6. Николенко Е. Ю. Преимущества сбалансированного подхода к обучению русскому языку как иностранному // Вестник МГГУ им. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 4. С. 59-68.
  7. Пассов Е. И. Метод диалога культур: эскиз-размышление о развитии методической науки. Елец: МУП «Типография», 2011. 99 с.
  8. Стандарты по русскому языку как иностранному. Общее владение (элементарный - IV сертификационный уровни). М. - СПб., 1999-2002.
  9. Шпрауль Х. Межкультурная компетенция - цель преподавания русского языка как иностранного? // Теория и практика обучения русскому языку как иностранному: сохранение преемственности и пути обновления. Ростов-на-Дону, 2007. С. 11-15.
  10. UNIcert-Handbuch 2: Stand, Entwicklungen, Perspektiven. Bochum, 2010. 222 S.

Author information

Denis Nikolaevich Il'in

Southern Federal University

Irina Nikolaevna Savchenkova

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • лингводидактика
  • русский язык как иностранный
  • интенсивное обучение
  • сбалансированный подход
  • учебный комплекс
  • linguodidactics
  • Russian as foreign language
  • intensive training
  • balanced approach
  • educational complex

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)