• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

MASSIVE OPEN ONLINE COURSES AND THEIR ROLE IN THE CONTINUING EDUCATION

Abstract

The article deals with one of the modern trends in the development of online education - massive open online courses (MOOCs), which are an open and flexible form of continuing education with the use of information and communication technologies. The authors analyze the user’s audience of massive open online courses, and give the statistical data on the number of students, the information about the world's greatest providers of the new educational platform, the certification, and the prevailing languages of instructions and the courses with a large number of registered users.

References

  1. Герасименко Т. Л., Грубин И. В., Гулая Т. М., Жидкова О. Н., Зенина Л. В., Лобанова Е. И., Романова С. А. Лингводидактический аспект обучения иностранным языкам с применением современных интернет технологий: коллективная монография. М.: Изд-во Московского гос. ун-та экономики, статистики и информатики, 2013.
  2. Гулая Т. М. Массовые открытые онлайн-курсы (MOOCs) - новое направление развития высшего образования: возможности, проблемы, перспективы // Modern Infocommunication and Remote Technologies in the Educational Space of School and Higher Education Institution: Materials of the International Scientific Conference. Prague: Vĕdecko vydavatelské centrum “Sociosféra-CZ”, 2014. No. 19. P. 44-50.
  3. Днепровская Н. В., Дмитриевская Н. А., Комлева Н. В. Массовые открытые онлайн курсы в системе электронного обучения в России // Проблемы развития электронного образования в России: сборник научных трудов. М.: МЭСИ, 2015. С. 49-66.
  4. Комлева Н. В. MOOCs должны смотреть в сторону расширения своей адаптивности // Открытое образование: научно-практический журнал. 2014. № 4. С. 89-96.
  5. Bell D. The Coming of Post-Industrial Society: A Venture of Social Forecasting. N. Y.: Basic Books, 1973.
  6. Masuda Y. The Information Society as Post-Industrial Society. Tokyo, 1981.
  7. www.class-central.com (дата обращения: 20.02.2016).

Author information

Tat'yana Mikhailovna Gulaya

Plekhanov Russian University of Economics

Svetlana Anatol'evna Romanova

Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • информационное общество
  • массовые открытые онлайн курсы
  • информационно-коммуникационные технологии
  • непрерывное образование
  • информационно-образовательная среда
  • целевая аудитория
  • information society
  • massive open online courses
  • information and communication technologies
  • continuing education
  • information-educational environment
  • target audience

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)