• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

THE ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE DEVELOPMENT OF A FOREIGN LANGUAGE SPEECH COMPETENCE AMONG THE STUDENTS OF A TECHNICAL INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION DURING AN EXTRACURRICULAR WORK (BY THE EXAMPLE OF THE OLYMPIAD)

Abstract

The article deals with the problem of the development of a foreign language speech competence during an extracurricular work among the students of a non-linguistic institution of higher education. The organizational and pedagogical conditions, providing the efficiency of the Olympiad and preparation to it as one of the forms of such work, and also the criteria of assessment, which are used to control the formation of a foreign language competence in various kinds of speech activity among future bachelors, are discussed.

References

  1. Абрамзон Т. Е. «Вечернее размышление» М. Ломоносова и “Evening reflections” Дж. Боуринга: от полисемии идей оригинала к однозначности перевода // Проблемы истории, филологии, культуры. 2014. № 1. С. 228-242.
  2. Аристов В. М., Барботина Н. Н., Гартман Т. Н., Головина В. А., Жукова Г. С., Захарова Н. А., Капустин Ю. И., Кузнецов В. М., Кузнецова Т. И., Лясникова Н. Н., Паркина М. П., Соловьев С. Н., Шакина Э. А., Щербаков Д. В. Электронные учебно-методические материалы для студентов первого курса РХТУ им. Д. И. Менделеева // Успехи в химии и химической технологии. 2007. Т. 21. № 11 (79) С. 83-86.
  3. Капустин Ю. И., Кузнецова Т. И., Моргунова Е. П. Рейтинговый контроль качества подготовки специалистов в высшей школе на современном этапе: монография. М.: Изд-во РХТУ им. Д. И. Менделеева, 2005. 137 с.
  4. Кузнецова Т. И. Гуманитаризация высшего технического образования средствами иностранного языка. М.: Изд-во РХТУ им. Д. И. Менделеева, 1998. 67 с.
  5. Кузнецова Т. И. Личностно-ориентированные технологии обучения студентов вузов иностранному языку. М.: Альфа, 2001. 117 с.
  6. Кузнецова Т. И. Организационно-педагогические условия формирования эффективного коммуникационного образовательного пространства в педагогическом коллективе // Вестник Университета Российской академии образования. 2011. № 5. С. 15-17.
  7. Кузнецова Т. И., Анисимов В. В., Кузнецов И. А. Педагогические основания и модель формирования иноязычной компетентности в высшей профессиональной школе. М.: Изд-во РХТУ им. Д. И. Менделеева, 2012. 112 с.
  8. Кузнецова Т. И., Кузнецов И. А. Менеджмент качества обучения как основа управления интеграционными процессами в образовании // Среднее профессиональное образование. 2013. № 11. С. 32-33.
  9. Кузнецова Т. И., Кузнецов И. А. Управление формированием образовательного пространства как гарантия качества обучения на современном этапе // Вестник Университета Российской академии образования. 2011. № 4. С. 28-31.
  10. Кузнецова Т. И., Марченко А. Н., Кузнецов И. А. Теория и практика обучения английскому языку в техническом вузе. М.: Изд-во РХТУ им. Д. И. Менделеева, 2014. 79 с.
  11. Монахова Г. А., Монахов Д. Н. Мультимодальные технологии в учебном процессе высшей школы // Теория и практика общественного развития. 2013. № 11. С. 158-160.
  12. Мясоедова Т. Г., Кузнецова Т. И. Менеджмент качества обучения и воспитания в высшей школе на современном этапе. М.: Изд-во РХТУ им. Д. И. Менделеева, 2005. 165 с.

Author information

Svetlana Pavlovna Trofimova

D. Mendeleev University of Chemical Technology of Russia

Igor’ Aleksandrovich Kuznetsov

D. Mendeleev University of Chemical Technology of Russia

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • иноязычная речевая компетенция
  • организационно-педагогические условия
  • система контроля
  • внеаудиторная работа
  • олимпиада
  • a foreign language speech competence
  • organizational and pedagogical conditions
  • the system of control
  • extracurricular work
  • Olympiad

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)