SIGNIFICANCE OF LINGUO-CULTUROLOGICAL EXPERIMENT AT FORMATION OF PHRASEOLOGICAL COMPETENCE WHEN TEACHING THE JAPANESE LANGUAGE
Abstract
The article presents the main results of a linguo-cultural experiment conducted by the author among the speakers of Japanese of two age groups. The results of the survey on familiarity with Japanese phraseological units and paroemia have become a valid basis for identifying new criteria for the selection of units at the formation of phraseological competence while teaching Japanese as a second foreign language in the Russian higher education establishment.
References
- Гудков Д. Б. Прецедентные тексты // Русское культурное пространство. Лингвокультурологический словарь / под. ред. И. В. Захаренко, В. В. Красных, Д. Б. Гудкова. М.: Гнозис, 2004. Вып. 1.
- Ковшова М. Л. Лингвокультурологический метод во фразеологии: коды культуры. Изд-е 2-е. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. 456 с.
- Никитина С. Е. Культурно-языковая картина мира в тезаурусном описании (на материале фольклорных и научных текстов): науч. докл. М.: Ин-т языкознания РАН, 1999. 54 с.
- Подюков И. А. Народная фразеология в зеркале народной культуры: учебное пособие. Пермь: ПГПИ, 1990. 127 с.
- Телия В. Н. Культурно-языковая компетенция: её высокая вероятность и глубокая сокровенность в единицах фразеологического состава языка // Культурные слои во фразеологизмах и в дискурсивных практиках: сб. статей / ред. В. Н. Телия. М.: Языки славянской культуры, 2004. С. 19-30.
Author information
About this article
Publication history
- Published: April 1, 2016.
Keywords
- фразеологическая единица
- фразеологическая компетенция
- критерий отбора материала
- лингвокультурологический эксперимент
- критерий исключения
- phraseological unit
- phraseological competence
- material selection criterion
- linguo-culturological experiment
- exclusion criterion
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC