• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

METHODS OF SPEECH INFLUENCE IN PUBLICISTIC TEXTS ON RELIGIOUS SUBJECT MATTER BY THE MATERIAL OF THE FRENCH LANGUAGE

Abstract

The goal of the article is to investigate the methods of speech influence in publicistic texts on religious subject matter by the material of the French language. The paper gives examples of speech techniques; the usage of various figures of speech and tropes, which make the language of the press more emotional and expressive, is considered. The topicality of the conducted research is in the consideration of manipulative technologies involving illustrative material from the contemporary French mass media.

References

  1. Вольф О. А. Реализация принципа алогизма в фигуре семантической парехезы [Электронный ресурс]. URL: http://sconference.org/publ/nauchno_prakticheskie_konferencii/filologicheskie_nauki/russkij_jazyk/11-1-0-2149 (дата обращения: 13.02.2016).
  2. Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в СМИ: учебно-методическое пособие для студентов факультета журналистики. М., 2006. 48 с.
  3. Комарова Л. Н. Словарь иностранных слов. М.: Русский язык, 1990. 624 с.
  4. Левченко А. Е. Формы и методы воздействия СМИ на общественное сознание. Б.м.: Библиотека коммуникационной группы «Византия», 2005. 20 с.
  5. Найдёнова Н. С. Функционирование английских заимствований во французском экономическом дискурсе как отражение национального характера // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2011. № 4. С. 25-34.
  6. Филиппова О. А. Обучение эмоциональному речевому воздействию: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2012. 170 с.
  7. Arouet I., Bouazza N., Cassely J.-L. Muslimosphère: les voix de l’islam de France sont sur Internet [Электронный ресурс]. URL: http://www.slate.fr/story/64955/muslimosphere-islam-de-france-internet (дата обращения: 13.02.2016).
  8. Chambraud C. Le Saint-Siège secoué par un nouveau «VatiLeaks» [Электронный ресурс]. URL: http://www.lemonde.fr/ international/article/2015/11/03/le-saint-siege-secoue-par-un-nouveau-vatileaks_4801818_3210.html#RWWLCrVR4waQWLDh.99 (дата обращения: 13.02.2016).
  9. Gagnebet P. Etat d’urgence: à Toulouse, un catholique assigné à résidence pour… salafisme [Электронный ресурс]. URL: http://delinquance.blog.lemonde.fr/2015/12/04/etat-durgence-a-toulouse-un-catholique-assigne-pour-salafisme/ (дата обращения: 13.02.2016).
  10. http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/1764732 (дата обращения: 13.02.2016).
  11. Larousse V. Et la religion à laquelle les Français se convertissent le plus est… [Электронный ресурс]. URL: http://www.atlantico.fr/decryptage/et-religion-laquelle-francais-se-convertissent-plus-est-virginie-larousse-1867240.html (дата обращения: 13.02.2016).
  12. Le pape François veut «poursuivre les réformes», malgré le nouveau «VatiLeaks» [Электронный ресурс]. URL: http://www.lemonde.fr/europe/article/2015/11/08/le-pape-francois-veut-poursuivre-les-reformes-malgre-le-nouveau-vatileaks_ 4805327_3214.html (дата обращения: 13.02.2016).
  13. Tincq H. Il faut sauver la laïcité des laïcistes [Электронный ресурс]. URL: http://www.slate.fr/story/101293/laicite-laicistes (дата обращения: 13.02.2016).

Author information

Lyudmila Sergeevna Sorokina

People’s Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • методы речевого воздействия
  • публицистический текст
  • тропы
  • устойчивые словосочетания
  • специальная лексика
  • methods of speech influence
  • publicistic text
  • tropes
  • set expressions
  • special vocabulary

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)