• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

PRACTICE OF IDENTIFYING THE GENERAL MEANING OF THE ENGLISH -ING FORMS

Abstract

The article describes methods to use the cognitive approach while teaching English at a non-linguistic higher education establishment by the example of identifying the general meaning of -ing forms. According to the author, these methods eliminating a number of the shortcomings of the traditional approach allow solving the problem of the non-correlation of the Russian and English verbal and cogitative schemes, broadening linguistic consciousness, making the process of a foreign language mastering creative and productive.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Спорные проблемы семантики. М.: Гнозис, 2005. 326 с.
  2. Иванова И. П., Бурлакова В. В., Почепцов Г. Г. Теоретическая грамматика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1981. 285 с.
  3. Поляков О. Г. Когнитивная лингвистика и обучение иностранным языкам: прикладные аспекты // Когнитивные исследования языка. 2012. Вып. XI. С. 790-792.
  4. Поляков О. Г. Когнитивные и аффективные факторы успешного обучения иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 7 (18). Ч. 1. С. 162-164.
  5. Приходченко П. И. Английские глагольные словоформы: значение и контекст. Н. Новгород, 2015. 208 с.
  6. Приходченко П. И. О значении ing-словоформ в английском языке // Традиции и инновации в лингвистике и лингвообразовании: мат-лы III науч.-практ. конф. Арзамас, 2014. С. 36-41.
  7. Duffley P. J. The English Gerund-Participle: a Сomparison with the Infinitive. N. Y. - Bern - Berlin - Bruxelles - Frankfurt am Main - Oxford - Wien: Peter Lang, 2006. 188 p.
  8. Langacker R. W. An Introduction to Cognitive Grammar [Электронный ресурс] // Cognitive Science. 1986. Vol. 10. P. 1-40. URL: http://cse.iitk.ac.in/users/se367/10/langacker_intro-cog-grammar-cogSci86.pdf (дата обращения: 25.12.2015).
  9. Langacker R. W. The Conceptual Basis of Grammatical Structure [Электронный ресурс]. San Diego: University of California. 9 p. URL: http://lrc.cornell.edu/events/past/Georgetown/langacker.pdf (дата обращения: 25.12.2015).

Author information

Petr Ivanovich Prikhodchenko

Arzamas Polytechnic Institute (Branch) of Nizhny Novgorod State Technical University named after R. E. Alekseev

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • когнитивная грамматика
  • английский язык в неязыковом вузе
  • ing-словоформы
  • значение ing-форм
  • анализ глагольных конструкций
  • cognitive grammar
  • English at a non-linguistic higher education establishment
  • -ing forms
  • analysis of verbal constructions

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)