PRACTICE OF IDENTIFYING THE GENERAL MEANING OF THE ENGLISH -ING FORMS
Abstract
The article describes methods to use the cognitive approach while teaching English at a non-linguistic higher education establishment by the example of identifying the general meaning of -ing forms. According to the author, these methods eliminating a number of the shortcomings of the traditional approach allow solving the problem of the non-correlation of the Russian and English verbal and cogitative schemes, broadening linguistic consciousness, making the process of a foreign language mastering creative and productive.
References
- Алефиренко Н. Ф. Спорные проблемы семантики. М.: Гнозис, 2005. 326 с.
- Иванова И. П., Бурлакова В. В., Почепцов Г. Г. Теоретическая грамматика современного английского языка. М.: Высшая школа, 1981. 285 с.
- Поляков О. Г. Когнитивная лингвистика и обучение иностранным языкам: прикладные аспекты // Когнитивные исследования языка. 2012. Вып. XI. С. 790-792.
- Поляков О. Г. Когнитивные и аффективные факторы успешного обучения иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 7 (18). Ч. 1. С. 162-164.
- Приходченко П. И. Английские глагольные словоформы: значение и контекст. Н. Новгород, 2015. 208 с.
- Приходченко П. И. О значении ing-словоформ в английском языке // Традиции и инновации в лингвистике и лингвообразовании: мат-лы III науч.-практ. конф. Арзамас, 2014. С. 36-41.
- Duffley P. J. The English Gerund-Participle: a Сomparison with the Infinitive. N. Y. - Bern - Berlin - Bruxelles - Frankfurt am Main - Oxford - Wien: Peter Lang, 2006. 188 p.
- Langacker R. W. An Introduction to Cognitive Grammar [Электронный ресурс] // Cognitive Science. 1986. Vol. 10. P. 1-40. URL: http://cse.iitk.ac.in/users/se367/10/langacker_intro-cog-grammar-cogSci86.pdf (дата обращения: 25.12.2015).
- Langacker R. W. The Conceptual Basis of Grammatical Structure [Электронный ресурс]. San Diego: University of California. 9 p. URL: http://lrc.cornell.edu/events/past/Georgetown/langacker.pdf (дата обращения: 25.12.2015).
Author information
About this article
Publication history
- Published: May 1, 2016.
Keywords
- когнитивная грамматика
- английский язык в неязыковом вузе
- ing-словоформы
- значение ing-форм
- анализ глагольных конструкций
- cognitive grammar
- English at a non-linguistic higher education establishment
- -ing forms
- analysis of verbal constructions
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC