• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

EVOLUTION OF “DUALITY” CONCEPTION IN MODERN HIGHER EDUCATION

Abstract

The article focuses on analyzing the approaches of domestic and foreign researchers to defining “duality” conception in modern higher education system. The author presents a brief survey of the history of the origin of this conception in Germany at the beginning of the XX century. The paper provides examples of dual education integration in Russia and abroad. Relying on the analysis of relevant sources on the problem the researcher concludes on the necessity to identify the key indicators conciliating differences in the dual education nomenclature.

References

  1. Аракелов А. В., Алиева М. Ф. Информация как средство дуального образования // Вестник Адыгейского государственного университета. 2014. № 3. C. 108-113.
  2. Гитман М., Столбов В., Гитман Е. Дуальная образовательная программа: зарубежный опыт и российские перспективы // Высшее образование в России. 2006. № 10. С. 16-22.
  3. Степанова И. А. Конкурентоспособность и профессиональная мобильность выпускника как важные показатели качества образования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2009. № 4. Ч. 2. С. 147-150.
  4. Тешев В. А. Дуальное образование как фактор модернизации системы социального партнёрства вузов и предприятий // Вестник Адыгейского государственного университета. 2014. № 1. С. 139-144.
  5. Фисунова Н. В., Найденова М. В., Островская О. В. Профессиональное самоопределение учащихся школ Германии в историко-педагогическом аспекте // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 6 (44): в 2-х ч. Ч. I. С. 186-190.
  6. Ibrayeva A. B., Kulzhabaeva Z. O., Rakisheva A. S. Development of Double-Diploma Education in the Republic of Kazakhstan: Problems and Perspectives // World Applied Sciences Journal. 2013. № 27. P. 105-109.
  7. Knight J. Doubts and Dilemmas with Double Degree Programmes // Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 2011. Vol. 8. P. 297-312.
  8. Schüle U. Joint and Double Degrees within the European Higher Education Area - Towards Further Internationalisation of Business Degrees, Consortium of International Double Degrees, Papers on International Business Education // CIDD Papers on International Business Education. 2006. Vol. 1.

Author information

Kirill Igorevich Fal'ko

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • система дуального образования
  • дуальные программы
  • высшее профессиональное образование
  • интернационализация образования
  • параллельное обучение
  • dual education system
  • dual programmes
  • higher professional education
  • internationalization of education
  • parallel education

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)