• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

INVECTIVE VOCABULARY AS MEANS OF EXPRESSION OF LANGUAGE AGGRESSION (BY THE MATERIAL OF THE DAGESTAN PERIODICALS)

Abstract

The article reveals the means of creating invective vocabulary on the pages of the Dagestan periodicals. The invective vocabulary often leads to language aggression, creating rude and stylistically substandard type of speech behavior. Special attention is paid to the functions of creating invective vocabulary and means of exercising verbal aggression in mass media. The paper gives examples, and also a thorough analysis of the usage of invective vocabulary, being created in context.

References

  1. Гамалей Т. В. Речевая агрессия в Дагестане // Повышение культуры русской речи в поликультурной среде. Махачкала, 2006. С. 21-22.
  2. Гоменюк А. А. Инвективность как языковая агрессия в речевой коммуникации. Горловск, 2004. 28 с.
  3. Жельвис В. И. «Грубость»: проблемы классификации лексики. Ярославль, 2002. С. 109-110.
  4. Кожевникова Г. В. Язык вражды: Типология ошибок журналиста // Прикладная конфликтология для журналистов. М., 2006. С. 95-98.
  5. Курьянович А. В. Инвективные речевые жанры в пространстве современной межличностной коммуникации // Вестник ТГПУ. Серия гуманитарные науки (филология). Томск, 2005. Вып. 3 (47). С. 6-7.
  6. Новое дело: еженедельник. 2011. 4 февраля. № 4 (992).
  7. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений. 4-е издание, дополненное. М.: ООО «ИТИ Технологии», 2008. 943 с.
  8. Черновик: общественно-политический еженедельник. 2011. 14 января. № 1.
  9. Черновик: общественно-политический еженедельник. 2011. 21 января. № 2.

Author information

Raisat Alievna Atavova

Dagestan State University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • инвективная лексика
  • языковая агрессия
  • межличностная коммуникация
  • средства массовой информации
  • культура речи
  • invective vocabulary
  • language aggression
  • interpersonal communication
  • mass media
  • speech culture

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)