• Original research article
  • June 1, 2016
  • Open access

LEARNING A FOREIGN LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES BY THE STUDENTS OF TECHNICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Abstract

The article is devoted to the issue of teaching the so-called foreign language for specific purposes to future bachelors of non-linguistic directions of training. The experience of working-out the manual of English for specific purposes is presented. Special attention is paid to the exercises for remembering and usage of terms and terminological word combinations in speech, and also to tasks, aimed at developing the skills of reading for detailed comprehension and reading for specific information.

References

  1. Лопатина Е. В. Научно-технические термины с бионимичными компонентами в английском и русском языках: монография. Сент-Луис: Science and Innovation Center, 2014. 268 c.
  2. Поляков О. Г. Лингвистические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. 1. С. 165-168.
  3. Поляков О. Г. Психолого-педагогические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей: анализ потребностей и выбор подхода // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 9 (39): в 2-х ч. Ч. 2. С. 133-137.
  4. Поляков О. Г. Психолого-педагогические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей: анализ теорий учения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. 2. С. 166-169.
  5. Хатмуллина Р. С. Аллофрония в русском и английском дискурсе отраслевого журнала (периодика нефтегазовой сферы): монография. Уфа: Нефтегазовое дело, 2013. 175 с.
  6. Devold H. Oil and Gas Production Handbook. An Introduction to Oil and Gas Production, Transport, Refining and Petrochemical Industry [Электронный ресурс]. Oslo: ABB, 2013. 152 p. URL: http://www04.abb.com/global/seitp/seitp202. nsf/0/f8414ee6c6813f5548257c14001f11f2/$file/Oil+and+gas+production+handbook.pdf (дата обращения: 06.01.2016).
  7. Polyakov O. G. Developing ESP Learner L2 Pragmatic Awareness Through Interviewing Native Speakers of English // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 148-154.
  8. Polyakov O. G. Directions оf Improving ESP Learners’ Communicative Skills // Action Research into Teaching English in Russia’s Professional Context / ed. by N. A. Gunina. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015. P. 86-97.

Author information

Elena Valentinovna Lopatina

Ufa State Petroleum Technological University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2016.

Keywords

  • профилированный иностранный язык
  • терминология
  • пособие
  • текст
  • изучающее чтение
  • поисковое чтение
  • foreign language for specific purposes
  • terminology
  • manual
  • text
  • reading for detailed comprehension
  • reading for specific information

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)