• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

CONSONANT COMPATIBILITY AS A SUBSTITUTE OF NOMINATIVE UNITS

Abstract

The article covers the problem of the competence-based approach in the educational system. The authors differentiate the concept of the philologist-teacher’s competence-based approach in multi-ethnic environment, identify significant examples of orthographic discourse in morphemic substitutes. The designed educational system’s tools allow differentiating the orphoepic aspect and actualizing consonant combinations in the nominative units of speech.

References

  1. Абдуллаев А. А., Хизрибекова А. К. Орфоэпическая культура русской речи дагестанцев-билингвов // Сборник упражнений по русскому языку и культуре речи. Махачкала: Изд-во ДГПУ, 2011. С. 8-9.
  2. Ващенко Е. Д. Русский язык и культура речи. Ростов-на-Дону: Феникс, 2015. 335 с.
  3. Речь. Артикуляция и восприятие. М.-Л.: Наука, 1965. 244 с.
  4. Чистович А. А., Кожевников В. А., Алякринский А. А., Бондарко Л. В. Психологические и лингвистические аспекты проблемы языковых контактов: межвузовский сборник. Калинин: Просвещение, 1978. 164 с.
  5. Шихалиева С. Х., Джелилова С. Р. Паронимический эксперимент «Библейская история» и проектная деятельность в общеобразовательной школе // Инновационные направления в научной и образовательной деятельности. Смоленск: Наукосфера, 2015. Ч. 2. С. 136-137.
  6. Щерба Л. В. О взаимоотношениях родного и иностранного языков // Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность Л.: Наука, 1974. С. 3-6.
  7. Экба Н. Б. Взаимовлияние языков и развитие двуязычия в национальной школе: пособие для учителя. М.: Изд-во ОГУ, 1994. 223 с.
  8. Ягафарова Х. Н. Об особенностях применения компетентностной модели в образовательных системах зарубежных стран // Вестник ВЭГУ. № 2 (70). Уфа: Академия ВЭГУ, 2014. С. 98-112.

Author information

Sabrina Khanalievna Shikhalieva

Dagestan Scientific Center of the Russian Academy of Sciences

Aida Gamzatovna Abdurakhmanova

Dagestan State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • система образования
  • обучаемые-билингвы
  • компетентностная модель
  • консонантная сочетаемость
  • морфологический субститут
  • орфография
  • орфоэпия
  • educational system
  • bilingual students
  • competence model
  • consonant compatibility
  • morphological substitute
  • orthography
  • orthoepy

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)