• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

PECULIARITIES OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN CLASSES WITH POLYETHNIC COMPOSITION OF PUPILS

Abstract

The article examines the specificity of teaching the Russian language and literature in polyethnic classes of a secondary comprehensive school on the basis of the principle of the dialogue of cultures. Special attention is paid to the description of techniques and forms carrying out the dialogue of the Russian and native cultures while studying the subjects of the philological cycle. The tasks focused on the contrastive analysis of ethnocultures and acquaintance with ethnocultural realities are presented.

References

  1. Быстрова Е. А. Диалог культур на уроках русского языка: пособие по развитию речи учащихся 7-9 классов общеобразовательных учреждений. СПб.: Просвещение, 2002. 144 с.
  2. Сабаткоев Р. Б. Использование этнокультурных традиций при изучении предметов филологического цикла в школе // Педагогика в этнокультурных традициях народа. М., 2003. Выпуск 7. С. 33-37.
  3. Стефаненко Т. Г. Этнопсихология. М.: ИП РАН, Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2000. 320 с.

Author information

Natal'ya Nikolaevna Ryabchenko

Stavropol State Pedagogical Institute

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • национальная культура
  • полиэтничный класс
  • диалог культур
  • этнокультурная лексика
  • сопоставительный анализ этнокультур
  • national culture
  • polyethnic class
  • dialogue of cultures
  • ethnocultural vocabulary
  • contrastive analysis of ethnocultures

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)