• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

PECULIARITIES OF LEARNING-PEDAGOGICAL DISCOURSE BEING FORMED WHILE TRAINING A FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHER

Abstract

The article presents the peculiarities of training-pedagogical discourse as a communicative-pragmatic sample of speech behavior of a teacher. The importance of discursive competence in the process of high school training of a foreign language teacher is shown. It is examined as the result of the development of discursive skills, apparent in the activity as the readiness of a specialist to mobilize internal and external resources as the ability to exercise the discursive activity.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: Златоуст, 1999. 472 с.
  2. Амонашвили Ш. А. Основания педагогики сотрудничества // Новое педагогическое мышление / под ред. А. В. Петровского. М.: Наука, 1989. 777 с.
  3. Гоноболин Ф. Н. Психология. М.: Просвещение, 1973. 240 с.
  4. Жаркова Т. И., Сороковых Г. М. Тематический словарь методических терминов по иностранному языку. М.: Флинта; Наука, 2014. 320 с.
  5. Ипполитова Н. А. Риторический аспект описания педагогического дискурса // Педагогический дискурс: новые стратегии подготовки учителей иностранных языков / под общ. ред. Е. Г. Таревой, Л. Г. Викуловой. М.: Языки народов мира, 2016. С. 64-68.
  6. Крекнин С. В. Методика обучения экспрессивности речи на основе компенсаторных стратегий (французский язык, языковой вуз): дисс. … к. пед. н. М., 2012. 175 с.
  7. Кулешова А. В., Ерошкин А. А. Анализ вербальных и невербальных средств реализации модальности в речи учителя - носителя французского языка // Педагогический дискурс: новые стратегии подготовки учителей иностранных языков / под общ. ред. Е. Г. Таревой, Л. Г. Викуловой. М.: Языки народов мира, 2016. С. 81-89.
  8. Нежина Л. А., Комарова А. С. Невербальные средства выражения эмоций в педагогическом дискурсе // Педагогический дискурс: новые стратегии подготовки учителей иностранных языков / под общ. ред. Е. Г. Таревой, Л. Г. Викуловой. М.: Языки народов мира, 2016. С. 110-117.
  9. Пассов Е. И., Кузовлев В. П., Царькова В. Б. Учитель иностранного языка, мастерство и личность. М.: Просвещение, 1983. 156 с.
  10. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
  11. Сороковых Г. В., Зыкова А. В. Обучение средствам выражения экспрессивности французской речи // Иностранные языки в школе. 2012. № 10. С. 14-20.

Author information

Irina Evgen'evna Baranova

Moscow State Regional Institute of Humanities (MGOGI)

Galina Viktorovna Sorokovykh

Moscow City Teacher Training University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • учебно-педагогический дискурс
  • речь учителя
  • дискурсивная компетенция
  • учитель иностранного языка
  • педагогическое общение
  • training-pedagogical discourse
  • teacher’s speech
  • discursive competence
  • foreign language teacher
  • pedagogical communication

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)