• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

THE BASICS OF FORMING EDUCATIONAL DIALOGUE AMONG 6-7-YEAR-OLD CHILDREN IN TRAINING PROCESS

Abstract

The article examines the problem of the formation of the dialogue speech of 6-7-year-olds. Characterizing the dialogue as a terminological category of pedagogy and linguistics, the author deduces the notion “educational dialogue” as a linguistic-didactic category. Relying on the structure of dialogue interaction the peculiarities of the dialogue speech of children taking into account an educational situation are described. Abilities necessary for the efficient involvement of a child in the dialogue creation in the process of training are highlighted.

References

  1. Загрекова Л. В., Николина В. В. Теория и технология обучения. М.: Высшая школа, 2004. 157с.
  2. Колесникова И. А. Педагогическая реальность в зеркале межпарадигмальной рефлексии. СПб., 1999. 200 с.
  3. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1985. 214 с.
  4. Потапова Р. К. Речь: коммуникация, информация, кибернетика. М.: Радио и связь, 1997. 300 с.
  5. Сериков В. В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. М.: Логос, 1999. 272 с.
  6. Соколова А. А. Учебный диалог: теория и практика обучения диалогической речи детей шести-семилетнего возраста. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2009. 136 с.

Author information

Alevtina Anatol'evna Kraeva

Ural State Pedagogical University in Ekaterinburg

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • коммуникативная компетентность
  • диалог в образовании
  • учебный диалог
  • диалогическая речь детей шести-семи лет
  • умения диалогической речи детей шести-семи лет с учетом учебной ситуации
  • communicative competence
  • dialogue in education
  • educational dialogue
  • dialogue speech of 6-7-year-olds
  • abilities of dialogue speech of 6-7-year-old children taking into account educational situation

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)