• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

CONCEPTS “FEAR” AND “CRUELTY” IN THE STORY BY F. KAFKA “THE TRANSFORMATION”

Abstract

By the material of the story “The Transformation” of the famous Austrian writer Franz Kafka the author identifies and describes the dominant concepts. To them he refers fear and cruelty. These concepts are frequently used in the story. The dominant status of the concepts “fear”, “cruelty” is conditioned by the ideological content of the story “The Transformation”. Their actualization in this literary work is implemented basically by explication as a means of verbalization.

References

  1. Асадуллаева А. В. Исторический криминальный лингвокультурный типаж «английский пират»: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2011. 22 с.
  2. Болдырев Н. Н. Концептуальные структуры и языковые значения // Филология и культура: материалы II Междунар. конф. (12-14 мая 1999 г.): сб.: в 3-х ч. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. ун-та им. Г. Р. Державина, 1999. Ч. III. С. 62-69.
  3. Валяйбоб А. В. Лингвокультурный типаж «американский первопроходец»: символические характеристики: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2011. 20 с.
  4. Воркачев С. Г. Семантизация концепта любви в русской и испанской лексикографии (сопоставительный анализ) // Язык и эмоции: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 1995. С. 125-132.
  5. Выстропова О. С. Антитеза как средство актуализации концепта «любовь» в творчестве Р. Бёрнса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 5 (23): в 2-х ч. Ч. 1. С. 38-40.
  6. Выстропова О. С. Базисные индивидуально-авторские концепты в поэзии Роберта Бёрнса: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2013. 20 с.
  7. Карасик В. И. Культурные концепты: проблема ценностей // Языковая личность: культурные концепты: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 1996. С. 3-16.
  8. Карасик В. И. Языковая кристаллизация смысла. Волгоград: Парадигма, 2010. 422 с.
  9. Красавский Н. А. Концептосфера новеллы «Чудеса жизни» Стефана Цвейга // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 3 (107). С. 184-191.
  10. Красавский Н. А. Концептосфера рассказа Стефана Цвейга «Звезда над лесом» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 2 (106). С. 167-173.
  11. Кривошапко С. А. Концепты «время» и «пространство» в лирической поэзии С. А. Есенина: автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов-на-Дону, 2010. 24 с.
  12. Макарова О. С. Метафора в концептологии Ф. Ницше // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 12 (42): в 3-х ч. Ч. 3. С. 111-113.
  13. Попова З. Д. Куда же нам плыть? (К методике определения типа лексического концепта) // Филология и культура: материалы II Междунар. конф. (12-14 мая 1999 г.): сб.: в 3-х ч. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. ун-та им. Г. Р. Державина, 1999. Ч. III. С. 104-107.
  14. Попова С. В. Лингвокультурный типаж «школьная учительница»: субъектное позиционирование: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2012. 24 с.
  15. Grausam [Электронный ресурс]. URL: http://wortschatz.uni-leipzig.de (дата обращения: 08.05.2016).
  16. Kafka F. Die Verwandlung [Электронный ресурс]. URL: http://www.gutenberg.org/ebooks/22367 (дата обращения: 04.06.2016).

Author information

Nikolai Alekseevich Krasavskii

Volgograd State Socio-Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • лингвоконцептология
  • концепт
  • концептосфера
  • слово
  • лексема
  • новелла
  • пассаж
  • речевое воплощение
  • linguo-conceptology
  • concept
  • conceptual sphere
  • word
  • lexeme
  • story
  • passage
  • verbal implementation

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)