• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

SOME PECULIARITIES OF STUDYING SYNTACTIC NORMS IN THE FRAMEWORK OF THE DISCIPLINE “RUSSIAN LANGUAGE AND CULTURE OF SPEECH” IN TECHNICAL HIGHER SCHOOL

Abstract

The article examines some aspects of continuity of school and university study of syntactic norms of the contemporary Russian literary language. New approaches to the study of grammatical norms by the students of technical training areas in the framework of the discipline “The Russian language and Culture of Speech” in the institutions of higher education are analyzed.

References

  1. Валгина Н. С. Активные процессы в современном русском языке: учеб. пособие. М.: Логос, 2001. 304 с.
  2. Голуб И. Б. Стилистика русского языка: учеб. пособие. М.: Рольф, 2001. 448 с.
  3. Русский язык и культура речи: практикум / сост.: Р. Р. Саримова. 2-е изд. Нижнекамск: Изд-во КНИТУ, 2016. 89 с.
  4. Саримова Р. Р. Морфологические нормы как фактор повышения культуры устной и письменной речи студентов // Вестник Казанского технологического университета. 2013. № 12. Т. 16. С. 374-375.
  5. Солганик Г. Я., Дроняева Т. С. Стилистика современного русского языка и культура речи: учеб. пособие. М.: Академия, 2005. 256 с.

Author information

Rezeda Rashshatovna Sarimova

Nizhnekamsk Chemical Technological Institute (Branch) of the Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • русский язык и культура речи
  • обучение грамматической правильности
  • нормы современного русского литературного языка
  • синтаксические нормы
  • синтаксическая стилистика
  • the Russian language and culture of speech
  • teaching grammatical accuracy
  • norms of the contemporary Russian literary language
  • syntactic norms
  • syntactic stylistics

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)