• Original research article
  • September 1, 2016
  • Open access

YOUNG HERO’S PSYCHOLOGY IN THE CHANGING WORLD IN G. GILMANOV’S WORKS

Abstract

Tatar children’s prose of the 1990-2010s feels free to describe children’s emotions, but at the same time in this period interest for children’s psychology grows. This research sphere is partially investigated. The article discovers the specifics of psychologism in Tatar children’s prose on the basis of the analysis of G. Gilmanov’s works. The findings indicated that the children’s prose of this period aims not only to educate humanity but also to strengthen national self-consciousness.

References

  1. Гильманов Г. Х. Язмашның туган көне. Казан: Ихлас, 2012. 344 б.
  2. Есин А. Б. Литературоведение. Культурология: избранные труды. Изд-е 2-е, испр. М.: Наука, 2003. 280 с.
  3. Есин А. Б. Психологизм русской классической литературы. М.: Просвещение, 1988. 174 с.
  4. Мингазова Л. И. Прошедшие сквозь века: история развития татарской детской литературы. Saarbrucken: Palmarium academic publishing, 2012. 255 с.
  5. Чернышевский Н. Г. Детство и отрочество. Военные рассказы графа Л. Н. Толстого [Электронный ресурс]. URL: http://az.lib.ru/c/chernyshewskij_n_g/text_0240.shtml (дата обращения: 01.07.2016).
  6. Школа писательского мастерства. Идеи литературного произведения. 6. Современные критерии для коммерчески успешной идеи [Электронный ресурс]. URL: https://schoolofcreativewriting.wordpress.com/2015/02/01/идея-литературного-произведения-6-сов/ (дата обращения: 02.07.2016).

Author information

Endzhe Foatovna Gumerova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2016.

Keywords

  • психологизм
  • детская литература
  • специфика психологизма
  • Г. Гильманов
  • татарская проза
  • psychologism
  • children’s literature
  • specifics of psychologism
  • G. Gilmanov
  • Tatar prose

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)