• Original research article
  • September 1, 2016
  • Open access

CHOOSING CREOLIZED TEXTS WITH A VIEW TO FORM FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF STUDENTS-BACHELORS OF THE FIELD OF STUDY “ARCHITECTURE”

Abstract

The article analyzes the criteria to choose creolized texts which are important while perceiving and adopting new information and are used at the English lessons with non-linguistic students of the field of study “Architecture”. The author emphasizes the efficiency of using creolized texts with a view to form foreign language communicative competence.

References

  1. Анисимова Е. Е. Подпись как компонент креолизованного текста // Коммуникативная лингвистика: сб. науч. тр. М.: МГЛУ, 1997. С. 31-37.
  2. Вашунина И. В. Взаимодействие визуальных и вербальных составляющих при восприятии креолизованного текста: монография. Н. Новгород: Изд-во НГПУ, 2007. 421 с.
  3. Воронина Г. И. Организация работы с аутентичными текстами молодёжной прессы в старших классах школ с углубленным изучением немецкого языка // Иностранные языки в школе. 1999. № 2. С. 26-29.
  4. Воронина Г. И. Современное состояние преподавания иностранного языка в средней школе и основные направления деятельности по обновлению содержания обучения данному предмету // Иностранные языки в школе. 1991. № 3. С. 7-8.
  5. Гальперин И. Р. О понятии «текст» // Лингвистика текста: материалы научн. конференции. М.: Изд-во МГПИИЯ им. М. Тореза, 1974. С. 67-72.
  6. Головина Л. В. Взаимовлияние иконических и вербальных знаков при смысловом восприятии текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1986. 21 с.
  7. Камминг Дж. Английский язык для студентов архитектурных и строительных специальностей: учебник. М.: Астрель, 2005. 271 с.
  8. Кричевская К. С. Прагматические материалы, знакомящие учеников с культурой и средой обитания жителей страны изучаемого языка // Иностранные языки в школе. 1996. № 1. С. 15-19.
  9. Кулаева Е. В. Лексическая прагматика англоязычной журнальной рекламы: автореф. дисс. … к. филол. н. М.: МГЛУ, 2001. 24 с.
  10. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия. М.: Высшая школа, 1990. С. 180-186.
  11. Bacon S. M., Finnemann M. D. A Study of the Attitudes, Motives, and Strategies of University Foreign Language Students and Their Disposition to Authentic Oral and Written Input // The Modern Language Journal. 1990. Vol. 74. Issue 4. P. 459-473.
  12. The White House: An Historic Guide / The National Geographic Society. 1987. Sixteenth Edition. 162 p.

Author information

Anna Anatol'evna Yakubovskaya

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2016.

Keywords

  • иноязычная речевая компетенция
  • текстовой материал
  • критерии отбора
  • аутентичная информация
  • студенты, обучающиеся по направлению «Архитектура»
  • креолизованный текст
  • foreign language communicative competence
  • textual material
  • choice criteria
  • authentic information
  • students of the field of study “Architecture”
  • creolized text

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)